تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰:۲۵

بازدید و بررسی موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی

بازدید و بررسی موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی
بازدید مهدی علی مددی معاون محترم وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و هیئت همراه، جهت بررسی موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی به ميزباني مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با حضور نمایندگان کارکنان مناطق و شرکت ملی حفاری ایران برگزار گردید.

آفتاب کارون:

بازدید مهدی علی مددی معاون محترم وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و هیئت همراه، جهت بررسی موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی به ميزباني مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با حضور نمایندگان کارکنان مناطق و شرکت ملی حفاری ایران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، عصر شنبه مورخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ معاون محترم وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و هیئت همراه، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور بررسی موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی در جمع نمایندگان بانوان، کارکنان رسمی، قراردادی، پیمانکاری و ايثارگران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری ایران حضور یافتند.

مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ابتداي اين نشست ضمن خير مقدم به حضار عنوان داشت: افزايش توليد حاضر به عنوان يك دستاورد مهم حاصل زحمات كاركنان زحمتكشي است كه نمايندگان ايشان با حضور در اين نشست مطالبات ايشان را به سمع مسئولين مي رسانند.

مهندس دانشي افزود:‌ كاركنان تلاشگر جبهه اقتصادي در صنعت نفت جنوب مطالباتي مطرح نمودند كه به مسئولين حاكميتي و امنيتي استان منتقل گرديد؛ همچنين در سفر به تهران به واسطه مسئوليتي كه بر عهده داشتيم، طرح موضوع با نهادهاي امنيتي، پدافند غيرعامل كشور و شوراي عالي امنيت ملي، در دستور كار قرار گرفت. مضافا با عنايت به اينكه برخي محدوديت ها منشاء قانوني دارد، موضوع از مجلس شوراي اسلامي و كميسيون هاي مربوطه مورد پيگيري قرار گرفت.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه درخواست هاي مطالبه گران نتيجه ملموسي در پي نداشت از مديريت سازمان، خواستار دعوت از مسئولين وزارت نفت گرديدند كه حاصل اين دعوت گردهمايي حاضر مي باشد.

آقاي علی مددی معاون وزیر نفت، عدم تناسب نوع شغل و تخصص متصدیان در صنعت نفت را از مهمترین مسائل حوزه منابع انسانی خواند. وی افزود: بزرگترین چالش ما با ورود نامتناسب نیروی انسانی است که باعث آسيب به بدنه صنعت و نیروی انسانی موجود شده است.

وی افزود: از مهم ترین رویکردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم، همترازی در نظام پرداخت است. و همچنين وزارت نفت در نظر دارد آزمون استخدامی با اولویت نیروهای بومی، طبق روال دهه های گذشته جهت ارتقا جایگاه شغلی کارکنان ارکان ثالث و قراردادی را برگزار نماید.

مهندس رئيسي مشاور و نماینده تام الاختیار مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در امر تولید، ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: حضور شخص معاون وزیر و تیم کامل مدیریتی ایشان نشان از پیگیری و اهتمام وزارت نفت در حوزه منابع انسانی مي باشد که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه، مسائل و مواردی مایوس کننده در فضای رسانه ای، به گوش کارکنان می رسد گفت: کارکنان نفت هرگز اجازه ندادند از تجمعات و مطالبات ایشان بهره برداری سیاسی شده و فضای کشور به سمت و سوی التهاب برود. این اولین بار در ۳۰ سال گذشته است که نسبت به ابلاغیات مراجع ذیصلاح اندک اعتراضاتی رخ نموده که جهت رفع ابهامات، تیمی از نمایندگان سطوح مختلف کارکنان به وزارت اعزام گردیده است. ایشان در ادامه خدشه دار شدن کیان صنعت نفت را به مثابه آسیب به انسجام کشور خواند و جلوگیری از این امر را وظیفه همه  مدیران و دست اندرکاران صنعت نفت دانست.

در ادامه مدیر منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به ۵۰ مورد تجمع مطالبه گرانه کارکنان صنعت نفت گفت: ما تمام سطوح وزارت نفت را یک خانواده می دانیم و خواستار حذف نگاه جزیره ای به این صنعت هستیم. وی افزود: با توجه به شاخص هایی که تاثیر بسزایي در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور دارد به منظور جلوگیری از حادث شدن مشکلات احتمالی برای اقتصاد کشور، جمعی از نمایندگان کارکنان مطالبه گر را گرد هم آورده ایم، تا مسائل ایشان را احصا نموده و پس از جمع بندی به سمع مقامات مسئول برسانیم.

نمایندگان کارکنان ارکان ثالث: تفاوت و تعدد در نوع قراردادها، اعمال ارزشیابی کارکرد، استفاده از مزایا و اماکن شرکتی، تناسب حق طی مسیر با مسافت کار، برگرداندن فوق العاده های حذف شده، تاثیر مدرک تحصیلی، امکان خرید مرخصی مازاد سالانه، امکان عضویت در صندوق های قرض الحسنه، تعیین پزشک جایگزین در دکل های حفاری، تخصیص نفت کارت ارکان ثالث، ناترازی حقوق ها با وجود کار یکسان، وجود سقف بیمه تکمیلی، آیتم مشاغل سخت و زیان آور، ایجاد شرایط تبدیل وضعیت، بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل، برگرداندن آیتم های حق جوشکاری و برشکاری، کسر مالیات از پاداش بهره وری، پایین بودن امکانات رفاهی در کمپ ها را به عنوان مهم ترین موارد پیش رو برشمردند.

نمایندگان کارکنان قراردادی: با اشاره به اجرا نشدن فوق العاده ها بعد از افزایش ۵۷ درصدی حقوق، یکسان شدن قراردادها، درخواست فوق العا‌ده های تخصصی، عامل مدرک تحصیلی، به ویژه بر اساس ماهیت شغل/ کاری، فوق العاده های مشابه قراردادهای مدت معین، بررسی سوابق برای مدت معین ها، امکان تبدیل وضعیت به مدت معین، ایجاد امکان ارتقاء شغلی، آیتم و فوق العاده های تصویب شده در سال ۱۴۰۰، اصلاح پایه حقوق، اعمال سوابق از دوره پیمانکاری و اعطای تسهیلات مسکن و خودرو، درخواست رسیدگی به موارد ذکر شده را داشتند.

نماینده بانوان: خواستار اصلاح تعریف خانواده در قانون نفت، برخورداری از مزایای کارکنان، امتیاز وضعیت تاهل و فرزند، استفاده از خدمات رفاهی، حق اولاد، امتیاز مسکن، پرداخت مستمری به فرزندان، صندوق تامین آتیه، پاداش عیدی، مزایای رفاهی جوانی جمعیت، ودیعه مسکن به صورت یکسان، ارتقا جایگاه شغلی بانوان شده و سمت دهی به ایشان با توجه به صحبت های رییس جمهور، بازنگری مقررات با توجه به شرایط بانوان را تاكيد داشتند.

در ادامه حمید حسین نژاد مدیر کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت گفت: با تلاش هایی که شده وضعیت کسر مالیات بهبود یافته است. تیم جدید در سال سوم فعالیت و در حال نتیجه گرفتن از تلاش های سنوات گذشته است. با توجه به اینکه جهت اجرای برخی موارد منع قانونی وجود دارد، مجوزهای فراقانونی نیز به فراخور مورد اخذ گردیده است.

وی ادامه داد: به دلیل تعدد نوع پیمان و عدم وجود فوق العاده ها در قانون کار، موارد مورد نظر وزارت نفت را به عنوان الحاقاتی مضاف بر حداقل حقوق اداره کار در نظر گرفتیم. در دولت سیزدهم هر سه گروه کارکنان به صورت مساوی دیده شده اند. در طرح مسکن مصوب شده و اسامی ۸۰ هزار نفر از نیروهای پیمانکاری و قراردادی و رسمی را برای وزارت مسکن ارسال نموده ایم که این امر بی سابقه بوده است.

دکتر علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت در پاسخ به بعضي سئوالات مطرح شده اشاره كرد: از ابتدای دولت سیزدهم شورایی با عضویت کارشناسان خبره منابع انسانی به منظور احصا و بررسی مسائل مربوط به اين موضوع تشکیل شده که منجر به برگزاری ۶۷ جلسه با حضور مدیران منابع انسانی وزارت نفت گردید؛ و تغییرات مثبتی که اخیرا برای کارکنان حاصل گردیده منتج از این جلسات بوده است.

وی ادامه داد: در دولت گذشته در خصوص کارکنان ارکان ثالث طرح طبقه بندی به اجرا درآمد، که طرح خوبی بود و منجر به فاصله گرفتن از کف حقوق اداره کار شد. لذا تصمیم سازان صنعت نفت در دولت حاضر به جهت آسیب شناسی طرح طبقه بندی مشاغل، کارگروهی از چهار شرکت اصلی در خصوص این طرح تشکیل داده و شروع کار با سایت ویزیت از مناطق عملیاتی و سپس آسیب شناسی طرح دنبال شد. طرح طبقه بندی جدید به اتمام رسیده و در مرحله سنجش بار مالی قرار گرفته است كه پس از آن به تاييد وزیر نفت و وزیر تعاون می رسد.

وی افزود: طی مکاتباتی که داشتیم فوق العاده جذب اصلی تخصصی با افزایش به ۴۵ درصد و مشاغل غیراصلی تخصصی با افزایش به ۲۵ درصد یکپارچه شده که بعد از تصویب این طرح شرایط بهتری از نظر حقوق و مزایا رقم خواهد خورد. مبحث ماهیت کار و فوق العاده های جوشکاری و برشکاری، کار در ارتفاع، مشاغل آلاینده، فوق العاده صرف وقت، فوق العاده محیط کار فراورشی، کار در محیط های جنگی و نفت کارت در حال انجام است. مهم ترین دغدغه های کارگروه، ایجاد همترازی در حقوق و دستمزد و اعطای شماره شناسایی یکتای کارکنان ارکان ثالث و پرداخت به موقع و عادلانه در صنعت نفت می باشد.

در خاتمه اين نشست كه با اولويت مسائل و مشكلات كاركنان رسمي برگزار شده بود، مهندس دانشي از اينكه نمايندگان كاركنان رسمي زماني بالغ بر ۴ ساعت از وقت خود را به نمايندگان كاركنان قراردادي و اركان ثالث واگذار كردند، تقدير به عمل آورد.

شايان ذكر است اين نشست از ساعت ۱۸ آغاز و تا ساعت يك بامداد روز بعد به طول انجاميد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.