کد خبر : 55635
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

کاهش ۲۸ درصدی ‌موجودی‌ پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

کاهش ۲۸ درصدی ‌موجودی‌ پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان
با کاهش ۲ هزار و ۳۴۵ پرونده در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان در سال گذشته، پرونده‌های این محاکم ۲۸ درصد کاهش یافت.
با کاهش ۲ هزار و ۳۴۵ پرونده در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان در سال گذشته، پرونده‌های این محاکم ۲۸ درصد کاهش یافت.
رئیس کل دادگستری خوزستان در دیدار با قضات دادگاه‌ تجدیدنظر استان پاسخ کوبنده دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان از اقتدار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و منطقه دانست و گفت: این اقدام شجاعانه موجب شکستن هیمنه پوشالی رژیم سفاک صهیونیستی شد.
به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، علی دهقانی ادامه داد: یکی از تکالیف اصلی و مهم دستگاه قضایی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه که از ارکان مورد توجه نظام جمهوری اسلامی نیز هست، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات قضایی و تحقق عدالت قضایی است.
دهقانی با بیان این که دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان، پیشانی اتقان آرا و سطح علمی مجموعه دادگستری آن است، گفت: با توجه به تجربه قضات دادگاه تجدیدنظر، آرای صادره از سوی قضات این محاکم الگویی برای دادگاه‌های بدوی است.
وی افزود: سال گذشته در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان با توجه به افزایش ۱۹ درصدی ورودی و ۲۲ درصدی خروجی پرونده‌ها از شعب و کاهش موجودی ۲ هزار و ۳۴۵ پرونده، شاهد رشد قابل توجه عملکرد این محاکم بودیم.
دهقانی تصریح کرد: مانده آخر دوره سال ۱۴۰۱، تعداد ۸ هزار و ۲۷۰ پرونده بود و با وجود افزایش پرونده‌های وارده، این رقم در پایان سال گذشته به ۵۹۲۵ فقره رسید که افزایشی معادل ۲۸ درصد بوده است.
وی گفت: در شعب کیفری یک استان خوزستان که به موضوعات خاص و مهم می‌پردازد نیز عملکرد به همین شکل بوده است و موجودی پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد کاهش داشته است.
رئیس کل دادگستری خوزستان نظارت بر شرایط ماهوی پرونده از سوی دادگاه‌های عالی را بسیار مهم برشمرد و افزود: محاکم تجدیدنظر نسبت به دادگاه‌های بدوی و محاکم کیفری یک نسبت به دادسرا، باید نقش نظارتی خود را تقویت کنند.
دهقانی با تاکید بر پرهیز از اوقات نظارت طولانی، گفت: انتظار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی این است که زمان رسیدگی در محاکم طولانی نشود و پرونده آن‌ها در زمان کوتاه‌تری تعیین تکلیف شود.
وی افزود: در دو سال گذشته شش شعبه به شعب تجدیدنظر استان خوزستان اضافه شد که در روند کاهش موجودی تاثیر بسزایی داشت و امیدواریم با تامین امکانات لازم، این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شود.
رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه با توصیه به قضات در خصوص رعایت حسن خلق و تکریم ارباب رجوع، گفت: عمل احسن مورد سفارش پیامبر اکرم (ص) با دو شرط تحقق می‌یابد که یکی رفتار بر پایه عقلانیت و به دور از احساس است و دومی عمل برای رضای خداوند و خشنودی حق است و قضاوت منصبی است که باید همواره بر این دو اصل استوار باشد.
در این نشست همچنین روسای دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان و تعدادی از قضات این محاکم به ارائه عملکرد و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.