کد خبر : 54410
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

مجوزهای دست و پاگیر مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در خوزستان / راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادراتی در اولویت است

مجوزهای دست و پاگیر مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در خوزستان / راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادراتی در اولویت است

راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادراتی در اولویت است

مهدی عرفانی فر مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی:

مجوزهای دست و پاگیر مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در خوزستان / راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادراتی در اولویت است

فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان به فعالان اقتصادی ۱۰ کشور جهان معرفی خواهد شد.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان و شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با حضور ۱۰ کشور جهان در یک همایش بین المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مهدی عرفانی فر در نشست خبری در سالن اداره کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری با دعوت از سرمایه گذاران خارجی ۱۰ کشور در آذرماه امسال برگزار می‌شود و فرصت های موجود توسط سازمان‌های اجرایی به همراه مجوز، ارائه شده و محصولات بر اساس نیاز کشورها به آنها معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به تاکید استاندار خوزستان در راستای توسعه تجارت خارجی استان و حمایت‌های انجام شده برای برگزاری این همایش افزود: این همایش با حضور چهار وزیر و چند رییس کمیسیون مجلس برگزار می‌شود که کمیته علمی و اجرایی آن آغاز به کار کرده است.

مجوزهای دست و پاگیر مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در خوزستان

عرفانی فر با اشاره به طولانی بودن پروسه اخذ مجوزها برای سرمایه گذاری گفت: در کل کشور حداکثر ۱۴ تا ۱۷ مجوز اما در خوزستان بیش از ۲۴ تا ۲۵ مجوز برای فعالیت سرمایه گذاران وجود دارد که انگیزه فعالیت بخش خصوصی در انجام فعالیت های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

به گفته مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان و شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف؛ دست و پاگیر بودن فرآیندهای اخذ مجوز در استان به حدی زیاد است که در برخی موارد، تلاش و پیگیری های فعال اقتصادی به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: قالب دستورالعمل شرایط سرمایه گذاری به دستگاه‌های مختلف استان ابلاغ شده که براساس آن، فرصت‌های سرمایه گذاری دارای اولویت، در سایت اداره کل امور اقتصاد و دارایی خوزستان بارگذاری می‌شود که تاکنون ۵۹ فرصت آماده استفاده است.

خوزستان باید به هاب تجاری منطقه تبدیل شود

وی تاکید کرد: تبدیل شدن خوزستان به هاب تجاری منطقه طی ۲ سال و جذب سرمایه گذار خارجی برای رشد و توسعه و اشتغال‌زایی از جمله اهداف بزرگ استان است.

عرفانی فر در خصوص اولویت‌های خوزستان در زمینه توسعه سرمایه گذاری توضیح داد: دایره المعارف مشکلات بازرگانی خارجی و جذب سرمایه گذاری جمع آوری و راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای حداکثر ۲ سال مشخص شده است و همچنین تهیه اطلس تجاری از محصولات برای ارائه به کشورهای خارجی و بانک اطلاعات تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد که تا آخر سال تکمیل می‌شود.

لزوم راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان و شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف اضافه کرد: راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادراتی (EMC) ) در اولویت است که طی رایزنی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ۲ تا سه مرکز بعد از دریافت مجوز، راه اندازی خواهد شد.

وی به آسیب شناسی در حوزه معرفی محصولات صادراتی واحدهای تولیدی استان پرداخت و گفت: تولید محصولات خوزستان بر اساس ذائقه سنجی بازار و نیازمندی مشتری نبوده و بسته بندی بر اساس نیاز مشتری صورت نمی گیرد.

عرفانی اضافه کرد: راه اندازی چنین شرکت‌هایی می‌توانند در حوزه های مختلف به ویژه شیلات، صنایع پایین دستی پتروشیمی و خرما، برای واحدهای تولیدی برنامه ریزی و ایجاد بهره وری داشته باشند که نتیجه آن رشد تجارت خارجی استان خواهد بود.

“شرکت‌های مدیریت صادراتی ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻤﺎم و ﯾﺎ ﺑﺨﺸﯽ از ﻓﻌﺎﻟیتهای ﺻﺎدراﺗﯽ کسب و کارها به خصوص کسب و کا های ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ را ﺑه عهده بگیرند که اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ ﻣﻌﻤﻮلا ﺑﺎ ﻧﺎم EMC  شناخته می شوند.

تمرکز بر تقویت بازارچه‌های محلی

عرفانی فر بیان کرد: تمرکز بر تقویت بازارچه‌های محلی برای کمک به اقتصاد محلی، تمرکز بر دفاتر خارجی خوزستان در کشورهای همجوار و راه اندازی مرکز تجاری توسط اتاق بازرگانی اهواز در بصره که چند استان عراق را پوشش می‌دهد؛ از جمله دیگر برنامه ریزی های استان در حوزه تجارت خارجی است.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان و شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف تصریح کرد: از آنجایی که عمده لنجداران خوزستان خانه نشین و یا در دیلم، گناوه و بوشهر مستقر شده اند؛ برنامه ریزی بازگرداندن آنها به چرخه فعالیت‌های اقتصادی خوزستان در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: با وجود ظرفیت های فراوان خوزستان، اما صنعت توریسم درمانی به دلیل برخی مشکلات نیاز به توجه و توسعه بیشتری دارد به عنوان مثال مسافران برخی کشورهای همسایه بدون توقف در خوزستان به مشهد برای درمان اعزام می شوند که نیازمند راهکار مناسب است.

اشتیاق چینی‌ها برای سرمایه گذاری در خوزستان

عرفانی فر در ادامه با اشاره به اینکه چینی ها مشتاق سرمایه گذاری در خوزستان هستند اظهار کرد: فاینانس یک هزار میلیارد دلاری چین برای اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اختصاص داده شده که به زودی آغاز می‌شود.

مشاور استاندار خوزستان افزود: قرار است نمایشگاه دائمی محصولات تجاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز برای نمایش محصولات قابل صادرات راه اندازی شود که راهنمای خوبی برای سرمایه گذاران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید نگاه اشتغال‌زایی در استان کارمند محور باشد بیان کرد: بخش عمده اشتغال، تمرکز بر استارت آپ ها و کارآفرینی است که خلاقیت و اشتغال زایی خوبی را به همراه دارد.

مدرسه کسب و کار راه اندازی می‌شود

عرفانی فر در پایان به راه اندازی کارگاه خلاقیت برای سنین پایین و مدرسه کسب و کار برای بزرگسالان اشاره کرد و گفت: این برنامه برای آموزش ایده های کسب و کار و پرورش خلاقیت مفید است و هدف این است در۲ سال آینده دانشکده علمی کسب و کار فعال شود که کمک شایانی به کسب و کار خوزستان می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.