کد خبر : 54970
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

غربالگری دیابت و فشارخون در خوزستان چگونه انجام می‌شود؟ 

غربالگری دیابت و فشارخون در خوزستان چگونه انجام می‌شود؟ 
غربالگری دیابت و فشارخون در خوزستان چگونه انجام می‌شود؟ 

غربالگری دیابت و فشارخون در خوزستان چگونه انجام می‌شود؟ 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اجرای پویش خود مراقبتی بیماری دیابت و فشار خون بالا و اهمیت شناسایی مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا، گفت: در این پویش هدف‌گذاری شده است که ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهری و ۱۰۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال روستایی مورد غربالگری قرار بگیرند. 

 

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح ملی پویش خود مراقبتی بیماری دیابت و فشار خون بالا برای غربالگری و مراقبت افراد ۱۸ سال و بالاتر از ۲۰ آبان‌ماه تا ۱۵ دی‌ماه امسال در سراسر کشور از جمله در استان خوزستان اجرا می‌شود. 

 

وی افزود: در این پویش هدف‌گذاری شده است که ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهری و ۱۰۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال روستایی مورد غربالگری قرار بگیرند. از ابتدای آغاز این پویش ملی سلامت تا دوازدهم آذرماه حدود ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز غربالگری شده‌اند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۳ هزار و ۴۶۱ نفر از این تعداد، مشکوک به دیابت و فشار خون بالا شناسایی و برای تشخیص نهایی و مراقبت به سطح بالاتر ارجاع داده شده‌اند. همچنین از این جمعیت غربالگری شده، ۹ هزار و ۷۸۹ مورد سابقه دیابت و ۱۶ هزار و ۲۰۱ مورد سابقه پرفشاری خون داشته‌اند.

 

بختیاری‌نیا بیان کرد: در این طرح علاوه بر ارائه خدمت غربالگری به عموم مردم در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سیار به صورت فرصت‌طلبانه در مکان‌هایی از جمله سازمان‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مصلاهای نماز جمعه، جمعیت تحت پوشش را غربالگری می‌کنند.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و پرفشاری خون می‌توانند مدت‌ها بدون علامت بالینی باشند و فرد از بیماری خود اطلاع نداشته باشد و به دلیل عدم اطلاع، درمان و مراقبت مؤثر دریافت نمی‌شود بنابراین غربالگری و شناسایی زودهنگام می‌تواند موجب کاهش بروز عوارض این دو بیماری در افراد شود. 

 

وی افزود: با همکاری و مشارکت مردم در این برنامه، بیماران زودتر شناسایی می‌شوند و با دریافت مراقبت، درمان لازم، اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت‌ بدنی مناسب در پیشگیری از بروز عوارض آن اقدام می‌شود. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.