کد خبر : 54906
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

تثبیت مالکیت ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی وقفی و منابع طبیعی در خوزستان

تثبیت مالکیت ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی وقفی و منابع طبیعی در خوزستان
۲۲۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی وقفی و منابع طبیعی استان بعد از حدود یک قرن، تثبیت مالکیت و صاحب سند ثبتی شد.
رییس کل دادگستری خوزستان گفت: ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی وقفی و منابع طبیعی استان بعد از حدود یک قرن، تثبیت مالکیت و صاحب سند ثبتی شد.
به گزارش آفتاب کارون به نقل از فارس از اهواز، علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان در نشست با مدیر اداره کل اوقاف استان و سایر مسئولان این اداره، ضمن قدردانی از این عملکرد، اظهار کرد: وقف را از آدابی برشمرد که منافع آن در راستای منافع عمومی است و به ارتقای نوع‌دوستی در جامعه کمک می‌کند. درواقع با عمل به سنت حسنه وقف، فرد می‌تواند ضمن حفظ اموال خود، منافع آن را در اختیار جامعه قرار ‌دهد که این امر اقدام بزرگی است.
وی افزود: اما کسانی که متولی امر وقف هستند و حفظ هویت موقوفه را به‌عهده دارند نیز به همان اندازه در این کار خیر نقش دارند و این جریان را به سمت و سویی که منافع عمومی تامین شود، هدایت می‌کنند.
دهقانی گفت: یک رکن مهم در امر وقف، جلوگیری از تزلزل مالکیت موقوفه است و تکلیف متولیان این است که اجازه ندهند این مالکیت متزلزل شده و افرادی با ادعای مالکیت، به آن تجاوز و یا در آن تصرف کنند.
رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: مهم‌ترین عمل در جهت جلوگیری از تزلزل در مالکیت موقوفه‌ها، تثبیت مالکیت آن‌ها از طریق مجاری قانونی است که در همین راستا و با همکاری و همراهی ادارات اوقاف استان و ثبت اسناد و املاک و پیگیری دادگستری استان اقدامات قابل توجهی حاصل شد.
وی ادامه داد: با هدف صیانت از اراضی ملی و دولتی و باتوجه به همپوشانی بخشی از موقوفات با اراضی ملی و شخصی و باتوجه به اینکه پیگیری امر حدنگاری و تثبیت مالکیت به یکی از معاونین سپرده شده بود، با همفکری اداره ثبت و برداشتن برخی موانع در استان، ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی اختلافی ادارات اوقاف و منابع طبیعی که بیش از یک قرن مالکیت آن متزلزل بود، تثبیت مالکیت شد که این حجم از کار در کشور بی‌سابقه بوده است.
دهقانی گفت: طی دو ماه اخیر نیز ۳۲۷ جلد سند مالکیت مربوط به ۴۷ هزار هکتار اراضی وقفی صادر شده است و انتطار می‌رود تا پایان سال کلیه بقاع متبرکه، مساجد. حسینیه‌ها و هرآنچه در حوزه وقف قرار دارد، تثبیت مالکیت شده و برای آن سند مالکیت صادر شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، اجرای طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی ملی، دولتی، کشاورزی و وقفی از طریق صدور سند، یکی از برنامه‌های عملیاتی قوه قضائیه است که در سال‌های اخیر به صورت جدی دنبال شده است.
رئیس دستگاه قضا تیرماه ۱۴۰۰ در حاشیه زیارت مسجد جمکران و انجام آداب زیارت، با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی بقاع مترکه، گفته بود:  مهم‌ترین مسأله در بحث وقف، تعیین حد و حدود اراضی وقفی است که به دوران قبل از تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک برمی‌گردد و با اجرای طرح کاداستر و ثبت رسمی آن‌ها حل خواهد شد.
پیرو این دستورات و اقدامات صورت گرفته در استان‌ها، مردادماه امسال رئیس کل دادگستری خوزستان از صدور سند مالکیت برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی جنوب استان پس از ۹۱ سال خبر داده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.