کد خبر : 51643
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

در پی اعلام خبر احتمال افزایش قیمت کلزا

کشاورزان خوزستان برای کشت گسترده کلزا بجای گندم آماده می شوند / نهضت خودکفایی روغن از خوزستان شروع می شود

کشاورزان خوزستان برای کشت گسترده کلزا بجای گندم آماده می شوند / نهضت خودکفایی روغن از خوزستان شروع می شود

نهضت خودکفایی روغن از خوزستان شروع می شود.

در حالی که قیمت خرید تضمینی کلزا از سوی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده ۱۵۰۰۰ تومان اعلام شده است روز گذشته خبری در خصوص احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا تا ۱۸۵۰۰ تومان منتشر شد که این موضوع باعث شده تا انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول بیش از گذشته شود.
کلزا یک محصول مهم و استراتژیک است و توسعه کشت آن علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، باعث افزایش درآمد کشاورزان و تضمین امنیت غذایی شهروندان هم می‌شود. وابستگی به خارج از کشور در تامین دانه‌های روغنی باعث شده تا جایگاه محصول کلزا در سیاست های اقتصادی روز به روز بیشتر شود به گونه ای که بر توسعه کشت این محصول استراتژیک برای خودکفایی در تولید روغن تاکید می شود و به نظر می رسد برای رهایی از وابستگی کشور به دانه های روغنی باید توسعه کشت محصول استراتژیک کلزا در دستور کار قرار گیرد. کلزا یکی از دانه‌های روغنی با کیفیت است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.
همچنین استان خوزستان بعنوان قطب کشاورزی کشور در زمینه کشت محصول کلزا از قابلیت‌های خوبی برخوردار است و به گفته بسیاری از کشاورزان، کشت کلزا نسبت به گندم از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است و از آنجایی هم که دولت نسبت به خرید تضمینی این محصول اقدام می کند بنابراین انگیزه کشاورزان برای کشت کلزا بیشتر شده است. از سویی خبر افزایش احتمالی قیمت کلزا برای سال زراعی جدید به میزان حداقل ۱۶۵۰۰ تا ۱۸۵۰۰ تومان هم باعث شده تا کشاورزان استان با انگیزه و شور و شوق فراوان در تدارک کشت این محصول در پاییز سال جاری باشند و کلزا را به گندم ترجیح دهند.
به هر حال در پی اعلام خبر احتمال افزایش قیت کلزا، کشاورزان خوزستان برای کشت گسترده کلزا بجای گندم آماده می شوند و به نظر می رسد نهضت خودکفایی روغن قرار است از خوزستان شروع شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.