کد خبر : 48029
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۴:۵۶

حریق و سیل در نقاط پرخطر کشور قابل پیش‌بینی است/ کاهش ۵۰ درصدی حریق در منابع طبیعی

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: رضا بیانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی حریق و سیل نیازمند یک سری اطلاعاتی است که باید پیش از وقوع سیل یا حریق تولید شده باشند، اظهار کرد: برای مثال برای پیش بینی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی لازم است که اطلاعاتی مانند

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

رضا بیانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی حریق و سیل نیازمند یک سری اطلاعاتی است که باید پیش از وقوع سیل یا حریق تولید شده باشند، اظهار کرد: برای مثال برای پیش بینی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی لازم است که اطلاعاتی مانند دما، بارندگی، خشکسالی و نوع پوشش گیاهی از قبل جمع‌آوری شده باشد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۶۰ ایستگاه ثبت بارندگی داریم، تصریح کرد: با توجه به اطلاعات این ایستگاه‌ها و تلفیق آن با اطلاعاتی مانند پوشش گیاهی، دما، بارش و…. می توان وقوع حریق یا آتش‌سوزی را در نقطه‌ای خاص پیش‌بینی کرد.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: برای پیش‌بینی حریق و سیل در عرصه‌های منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها ابتدا اطلاعات اولیه را تولید سپس اطلاعات را با سوابق سیل و آتش سوزی در کشور ادغام کرد. در نتیجه مناطقی که خطر ریسک بالایی دارند و ممکن است حریق و سیل در آن ها رخ دهد را شناسایی کرد.

به گفته بیانی با شناسایی مناطقی که ریسک حریق بالایی دارند و تجهیز نیروهای یگان حفاظت در آن مناطق، آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی طی امسال بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

وی در ادامه با اشاره به اطلاعاتی که سامانه های جهانی نسبت به نقاط حریق به دست می آورند، گفت: برای مثال «مدیس» ماهواره‌ای است که در هر ۲۴ ساعت دوبار در بازه زمانی ۱۰/۳۰ تا ۱۳/۳۰ و ۱۳/۳۰ تا ۱۶ از ایران تصویربرداری می‌کند.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: چنانچه حریقی در بازه زمانی تصویربرداری رخ دهد این ماهواره از آن عکسبرداری می کند و به ما اعلام می‌شود. در نتیجه می‌توانیم با سرعت بیشتری عملیات اطفا را شروع کنیم.

بیانی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سیل سازمان جنگل‌ها از دهه ۳۰ تاکنون اطلاعات سیل در نقاط مختلف کشور را جمع‌آوری کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر آبراهه‌هایی که بیشترین وقوع سیل را طی سال‌های اخیر داشتند، شناسایی شده‌اند. هنگامی که اطلاعات با سامانه‌هایی که سازمان هواشناسی پیش بینی می‌کند، منطبق می‌شود می‌توان وقوع سیل را پیش‌بینی کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه هنوز مکاتبه ای با مدیریت بحران درباره امکان پیش بینی وقوع سیل و آتش سوزی نشده است، گفت: برای جلوگیری از خسارت هنگام وقوع این بلایا باید هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاه‌های مربوطه صورت بگیرد.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.