کد خبر : 47851
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

هشدارهای اورژانسی به زائران اربعین

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: مجتبی خالدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور عوامل اورژانس در مسیر حرکت زائران اربعین ۹۷ گفت: ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ١٠فروند بالگرد، ۴دستگاه خودرو ارتباطات، ۴دستگاه تعمیرگاه سیار، ٩واحد بیمارستان صحرایی، ۵۶ واحد کلینیک سیار و ٨٩ واحد مرکز درمانی از جمله

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور عوامل اورژانس در مسیر حرکت زائران اربعین ۹۷ گفت: ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ١٠فروند بالگرد، ۴دستگاه خودرو ارتباطات، ۴دستگاه تعمیرگاه سیار، ٩واحد بیمارستان صحرایی، ۵۶ واحد کلینیک سیار و ٨٩ واحد مرکز درمانی از جمله خدمات اورژانس کشور است.
وی با بیان اینکه کل نیروهای عملیاتی اورژانس که در اربعین ٩٧ مستقر هستند ١٧٠٠٠ نفر هستند، گفت: از این تعداد نیروهای عملیاتی درمانی ٩٠٠٠ نفر، تیم‌های مدیریت بیماری‌های واگیر دار ۶۵٠ نفر و تیم‌های بهداشت محیط نیز در قالب ١٣٠ تیم فعالیت می‌کنند.

سخنگوی اورژانس در ادامه با اشاره به برخی توصیه‌های بهداشتی و درمانی به زائرین در اربعین ٩٧ اظهارکرد: زائران قبل از آغاز سفر با پزشک معالج خود مشورت‌های لازم را انجام دهند و بعد از بازگشت از سفر نیز مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنند همچنین داروهای مصرفی خود را متناسب با طول سفر و لیست داروهای مصرفی و خلاصه سیر بیماری خود را به صورت مکتوب به همراه داشته باشند و در صورت بروز علایم بیماری به مراکز درمانی در طول مسیر مراجعه کنند.

وی با توصیه به زائرین در مورد به همراه داشتن برخی از وسایل مورد نیاز اظهار کرد: داروهای مورد نیاز، بطری آب، ماسک یکبار مصرف، عینک آفتابی، پماد و وسایل پانسمان و دفترچه بیمه از جمله وسایلی است که به زائرین توصیه می‌شود در این مسیر به همراه خود داشته باشند، همچنین انتخاب کوله پشتی مناسب، کفش راحت و اندازه، به همراه داشتن حداقل مقدار بار، به همراه داشتن کلاه لبه دار و لباس‌های مناسب گرما و سرما از دیگر توصیه‌ها به زائران است.

خالدی همچنین اظهار کرد: زائرین از آب آشامیدنی سالم( آب لوله کشی) یا “آب جوشیده به مدت یک دقیقه” استفاده کنند و از حمل هرگونه موادغذایی فاسد شدنی در طول سفر و استفاده از لیوان های مشترک خودداری کنند و بعد از صرف غذا نیز حتما از چند قطره آب لیمو و یا آب لیموترش تازه استفاده کنند و از گرم کردن مجدد غذا نیز خودداری کنند.

وی افزود: زائران از حبوبات و سبزیجات بیشتری در داخل غذاها استفاده کنند و در صورت مصرف نوشیدنی، آب و دوغ کم نمک را به سایر نوشیدنیها ترجیح دهند همچنین ترجیحا از خرما و کشمش به مقدار کم به جای قند در کنار چای استفاده کنند.

وی به مبتلایان به چربی خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز توصیه کرد: از مصرف غذاهای چرب و پرنمک و شیرین و در حجم زیاد خودداری کنند.

خالدی همچنین با اشاره به اینکه کلیه افراد درگیر در توزیع آب چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند، گفت: همچنین رعایت بهداشت فردی در هنگام ارایه خدمات نیز ضروری است و احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی نیز باید مورد تایید دامپزشکی قرار بگیرند و ضمنا نظافت و شست و شو و گندزدایی باید به صورت مستمر رعایت شود و استفاده از مایع دستشویی نیز جدی گرفته شود.

وی همچنین تاکید کرد: زائران دستهای خود را قبل از تهیه غذا و درطول تهیه آن به صورت متناوب با آب و صابون بشویند و غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از دو ساعت نگهداری نکنند، همچنین از مواد اولیه که تاریخ مصرف آنها منقضی شده است استفاده نکرده و از سرو چای داخل لیوان های پلاستیکی شفاف و یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری نمایند؛ اما استفاده از ظروف پلاستیکی برای نوشیدنی ها و غذاهای سرد بلامانع است.

خالدی همچنین اظهار کرد: پسماندهای تولید شده، به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع گردد و در کنار هر ایستگاه صلواتی نیز سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتبط ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به طولانی بودن مسافت پیاده روی زائران نیز گفت: اگر زائران به علت خستگی ناشی از راه از کاروان خود دور افتاده و جدا شده و دچار نگرانی، تشویش،استرس و یا هر یک از علائم مشابه شدند به منظور پیشگیری از عوارض روانی و دریافت کمک های فکری و روانی به کارشناسان سلامت روان که در تیم های بهداشتی مستقر در مسیر حضور دارند، مراجعه کنند.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.