کد خبر : 48724
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱

سرمایه ملی بجای کشاورزی در صنایع رانتی هزینه شد / برخی نمایندگان بجای نظارت و قانونگذاری دنبال کسب امتیاز و بده بستان هستند

سرنوشت شغلی و غیرشغلی مردم به کشاورزی وابسته است.

رییس خانه کشاورز استان خوزستان در سمینار بررسی عوامل بحران آب که با حضور اساتید دانشگاه و جمع کثیری از دانشجویان رشته آب و کشاورزی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد گفت: تمدن ایران بدلیل مشکلات موجود در بخش آب و کشاورزی در خطر است و این یک واقعیت می باشد و در این زمینه دانشجویان رشته آب و کشاورزی باید خود را مسئول نجات کشور بدانند.

مسعود اسدی با اشاره به اینکه  نتوانستیم انقلاب صنعتی در کشور ایجاد کنیم گفت: از طرفی با افزایش رشد جمعیت و به تبع آن افزایش نیروی کار روبرو بودیم بنابراین به سمت توسعه کشاورزی رفتیم که اتفاق افتاد و می توانست اتفاق خوبی باشد و خیلی از کشورها به این سمت رفته اند مثلا کشاورزی در کشور هلند که وسعتی برابر گیلان و مازندران دارد ۸ برابر تولید ناخالص ملی ما ارزش اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه سرنوشت شغلی و غیرشغلی مردم به کشاورزی وابسته است گفت: بجز چند شهر صنعتی، بندری و تجاری ایران مابقی شهرها اقتصادشان از کشاورزی است و اگر کشاورزی در این شهرها از بین برود کل مردم باید به فکر کوچ باشند.

وی گفت: ما بجای اینکه سرمایه های ملی را صرف پیشرفت و ورود تکنولوژی به کشاورزی و توسعه زیرساختهای علمی و بنیادی کشاورزی کنیم تحت فشارِ برخی محافل سیاسی در دولت های مختلف صرف صنایع بی خاصیت و رانتی مثل خودروسازی کردیم. برای نمونه هنوز کشاورزان ما از تراکتورهای ۶۰ سال پیش استفاده می کنند و یا اگر این سرمایه ها در سیستم های نوین آبیاری هزینه می شد می توانست ایران را با همین منابع آبی به کشوری به مراتب قدرتمندتر از کشاورزی هلند تبدیل کند اما می بینیم که امروز کشاورزان سراسر ایران، کشاورزی معیشتی دارند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان گفت: سرمایه های ما با فشار و قدرت برخی نمایندگان رانت خوار صرف توسعه صنایع و کارخانجاتی شد که اولویت اول جهت تعیین منافع ملی نبودند ولی دریغ از اینکه یک کارخانه پیشرفته تراکتورسازی و یا یک کارخانه پیشرفته سیستم های نوین آبیاری راه اندازی شود چون در اینها رانت وجود  نداشت.

اسدی در ادامه گفت: نظام جمهوری اسلامی تنها نظامی است که اگر کارگزارانش بدون فساد و رانت خواری باشند می تواند خواسته ها و آرمانهای ملت ایران را که همان آرمان های نظام و منویات مقام معظم رهبری هست را محقق سازد ولی متاسفانه برخی دولتمردان و نمایندگان بجای اجرا، قانونگذاری و نظارت بدنبال کسب امتیاز و بده بستان هستند.

وی راه نجات کشور را سرمایه گذاری برای توسعه علمی و ورود تکنولوژی به کشاورزی برشمرد و گفت: مسئولین و تصمیم گیران باید تکنولوژی و آموزش را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا بتوانیم کشور را با همین حداقل آب نجات دهیم. نگاه دولت ها و مجلس به این امر نگاه مثبتی نیست و اگر به این موضوع توجه نشود هیچ آینده شغلی و اجتماعی هم در انتظار دانشجویان نیست.

وی گفت: این که به کشاورز بگوییم بدلیل بی آبی کشت نکن که شاید هم با قوه قهریه جواب بدهد ولی همین کشاورزان برای تامین معیشت خود مجبورند به شهر و حاشیه شهر مهاجرت کنند که اگر تنها تعداد کمی از آنها بدلیل بیکاری نتوانند گرسنگی را تحمل کنند و تن به خلاف بدهند مطمئن باشید برای مردم شهر با هر شغل و جایگاهی که حتی هیچ سر و کاری هم با کشاورزی ندارند امنیت برای زندگی از بین می رود.

رییس شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی استان خوزستان در پایان خطاب به دانشجویان رشته آب و کشاورزی گفت: شما دانشجویان باید بدانید جزو افرادی هستید که در شرایط موجود مسئول نجات کشور هستید. در تمام کشورهای پیشرفته همین افراد محدود هستند که به این باور رسیده اند که توسعه و پیشرفت کشور بر عهده آنهاست. شما باید با غلبه بر یاس و نامیدی دنبال این باشید که کشور و بخش کشاورزی و آب را نجات دهید و مطمئن باشید در این مسیر به بهترین فرصت های شغلی هم خواهید رسید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.