تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

افزایش قیمت سبوس، بی مهری در حق دامداران است / دامدار مظلوم است

دامدار مظلوم واقع شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت سبوس، بی مهری در حق دامداران است گفت: دامدار مظلوم واقع شده است.

جواد ابراهیمی در گفتگو با آفتاب کارون گفت: سبوس که از ضایعات گندم بدست می آید و متعلق به دولت است و کارخانجات آرد آن را بصورت دولتی می گیرند در واقع یکی از نهاده هایی است که در اختیار دامداران قرار می گیرد.

وی افزود: سبوس نسبت به سایر نهاده ها دارای قیمت پایین تری است و چون دولتی می باشد و توزیع آن از طریق سامانه است لذا کنترل و نظارت خوبی بر توزیع آن صورت می گیرد ولی متاسفانه دولت برای تامین خواسته های کارخانه داران طی دو سال گذشته قیمت سبوس را از کیلویی ۲۷۰ تومان به ۵۲۰ تومان تغییر دادند و ۵۰ درصد سبوس را هم در اختیار کارخانه های آرد قرار دادند تا آزاد بفروشند و این یک ظلم آشکار در حق دامداران است.

وی ادامه داد: پس از گذشت دو سال و در اسفند ۹۷ ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت قیمت سبوس را از ۵۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان افزایش دهند و تمام سبوس برای توزیع در سامانه قرار گرفت. اکنون در حالی که حدود ۴ ماه از این مصوبه می گذرد قیمت سبوس را از ۸۴۰ تومان به ۱۲۵۰ تومان افزایش داده اند که فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه سبوس بعنوان خوراک دام کاربرد دارد گفت: افزایش قیمت سبوس باعث افزایش نرخ تورم خوراک دام، گران شدن سایر نهاده ها و همچنین افزایش فروش نهاده ها در بازار آزاد می شود. از طرفی شرکت پشتیبانی امور دام که با قیمت مصوب اقدام به واردات نهاده مانند جو، ذرت و سویا کرده جدیدا قیمت ذرت را از ۱۳۵۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان افزایش داده است. شرکت پشتیبانی امور دام از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی است و توزیع سبوس هم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است بنابراین با این افزایش قیمتی که دولت برای سبوس در نظر گرفته است عملا به دامداران ظلم می کند. دولت با این اقدام خود نباید انتظار داشته باشد صنعت دامپروری پایدار باقی بماند و همین هایی هم که تاکنون در صنعت دامپروری با مشکلات زیادی که داشته اند و این صنعت را فعال نگه داشته اند هم با این کار دولت زمین می خورند. در واقع تنها امید دامداران همین سبوس بود که آن را هم به نفع کارخانه داران افزایش قیمت دادند و عملا هیچ پشتیبانی از دامدار نمی شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان با اشاره به اینکه قشر زحمتکش دامدار اصلا حامی ندارد از نمایندگان مجلس، مدیران جهاد کشاورزی و تعاون روستایی خواست در این شرایط هوای دامداران را داشته باشند و پیگیر حق و حقوق این قشر تولیدکننده باشند. چون می بینیم سازمان صنعت، معدن و تجارت با صدور چنین مصوبه هایی در ستاد تنظیم بازار از کارخانه های زیرمجموعه اش حمایت می کند ولی عملا متولیان بخش کشاورزی پیگیر مشکلات و خواسته های دامداران نیستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.