تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری بدنبال دارد

عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری در استان به دنبال دارد.

عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری در استان به دنبال دارد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری را در استان به دنبال دارد.

فرهاد ایزدجو در نشست تخصصی واکاوی سیلاب ۹۷-۹۸ اظهار کرد: پدیده‌های طبیعی مانند سیلاب جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم در جوامع شهری و روستایی محسوب می‌شود.

وی افزود: توزیع غیر یکنواخت بارش‌ها، تغیرات شرایط اقلیمی در سال‌های اخیر و برخی از فعالیت‌ها و دخالت‌های نامطلوب انسانی در طبیعت از جمله دلایل وقوع سیلاب و خسارت‌های به وجودآمده در اثر رخداد آن است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: به طور کلی در مواجهه با پدیده سیلاب و کنترل آن سه دیدگاه سازه‌ای، غیرسازه‌ای و ترکیبی وجود دارد که نگاه ترکیبی بهترین نگاه در این زمینه است.

ایزدجو عنوان کرد: حجم منابع و مصارف آب، تولیدات کشاورزی و اشتغال وابسته به آب در خوزستان باعث شده تا مدیریت آب دارای اهمیت ویژه‌ای باشد و عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری را در استان به دنبال دارد.

وی ادامه داد: مساله آب یک موضوع میان‌دستگاهی است و در این زمینه همه دستگاه‌ها در مدیریت آب می‌توانند نقش مطلوبی به ویژه در شرایط خاص و جدی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سیلاب اخیر هماهنگی‌های بسیار خوبی میان دستگاه‌های مختلف انجام گرفت تا کمترین خسارت را در استان خوزستان شاهد باشیم.

ایزدجو ادامه داد: مجموع بارش فروردین ماه سال ۹۸ به طور متوسط در حوضه‌های آبریز استان ۱۸۶ میلیمتر بود که این میزان بیش از ۴ برابر بارش فروردین ماه سال آبی ۹۶-۹۷ و حدود ۲٫۸ برابر بارش بلند مدت فروردین ماه بود.

.وی افزود: این بارش‌ها باعث شد تا ورودی آب به سدهای استان به حدود ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب برسد که این میزان حدود ۳ برابر متوسط درازمدت ورودی سدهای استان در فروردین ماه بود

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم فعال کل سدهای خوزستان ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است اما میزان ورودی آب در فروردین ماه ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود و باعث شد تا شرایط سیلابی را در خوزستان تجربه کنیم.

ایزدجو با بیان اینکه واقعه سیل در رودخانه کرخه با دوره بازگشت بیش از هزار سال رخ داد، عنوان کرد: یکی از نکاتی که در بحث سیلاب مدنظر ما بود، پایداری سدها و اطمینان از سلامت آن‌ها بود چراکه در این زمینه برای مثال سد کرخه برای اولین بار در تراز ۲۲۵ متر آبگیری شد.

وی با بیان اینکه علی رغم احداث سدها نمی‌توانیم مساله سیل را منتفی کرد، گفت: بحث مهندسی رودخانه در پایین دست سدها و مدیریت سیلاب دشت‌ها برای کنترل رخداد سیلاب بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پهنه‌بندی سیلاب، احداث سیل‌بند در برخی از مناطق خاص و انحراف جریان سیلاب از جمله اقدامات انجام‌گرفته در راستای کاهش خسارت سیلاب بود که در زمان وقوع این حادثه در استان انجام گرفت.

ایزدجو ادامه داد: در این زمینه راهکارهای ارایه شده باعث شد تا هیچ خسارت جانی نداشته باشیم و به شهرهای خوزستان نیز آسیب وارد نشود اما بسیاری از روستاهای استان به ویژه روستاهایی که در بستر رودخانه‌ها قرار داشتند، درگیر سیلاب شدند.

وی عنوان کرد: در مدیریت سیلاب بیشترین نقش و همکاری را مردم داشتند و این همکاری و اقدامات انجام‌گرفته در بحث تقویت سیل‌بندها شایسته تحسین است زیرا باعث شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب صورت‌گرفته در سیلاب، رصد لحظه‌ای و مانیتورینگ یکپارچه رودخانه‌ها و پایش مداوم سدها بود. این اقدام جزو اقدامات بسیار موثر انجام‌گرفته در بحث مدیریت سیلاب بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.