کد خبر : 47216
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

پیام دبیرکل یونسکو به مناسبت “روز جهانی کاهش بلایای طبیعی”

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: به گزارش ایسنا، فجایای ناشی از حوادث طبیعی بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. نتایج تلفات انسانیِ آن حزن انگیز بوده و نیز آسیب پذیری‌هایی را که جوامع ما از آن سهم می‌برند، تشدید می‌کند. حوادث اخیر اثرات ویران کننده‌ای از بلایای طبیعی را نشان داده‌اند.

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

به گزارش ایسنا، فجایای ناشی از حوادث طبیعی بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. نتایج تلفات انسانیِ آن حزن انگیز بوده و نیز آسیب پذیری‌هایی را که جوامع ما از آن سهم می‌برند، تشدید می‌کند.

حوادث اخیر اثرات ویران کننده‌ای از بلایای طبیعی را نشان داده‌اند. به عنوان مثال ایالت “کرالا”ی هند ماه اوت امسال (۲۰۱۸ میلادی) بدترین سیل خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی تجربه کرد که در پی آن صدها نفر از مردم جان باخته و بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان شدند.

همچنین خسارات اقتصادی ناشی از این سیل ۳.۸ میلیارد دلار برآورد شده بود. در ژاپن نیز تابستان امسال ۲۲۱ نفر در اثر وقوع سیل در غرب این کشور جان خود را از دست داده و ۱۳۳ نفر دیگر هم به دلیل موج گرما جان باختند. از سوی دیگر در روزهای اخیر اندونزی به شکل فجیعی با پیامدهای بلایای طبیعی مختلف هم‌چون زلزله و سونامی دست و پنجه نرم می‌کند. قربانیان این حوادث تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام شده و انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد.

تمرکز امسال در روز جهانی کاهش بلایای طبیعی بر کاهش خسارات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی خواهد بود. خسارات اقتصادی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

تاثیرات مالی، پیامدهای قابل توجهی بر مناطق پر جمعیت دارد. در صورتی که هیچ اقدام پیشگیرانه و کاهش خطراتی صورت نگیرد، این خسارات در نتیجه فشارهای ناشی از تغییرات اقلیمی، جمعیت بیش از حد و نیز شهرنشینی توده‌ای ادامه خواهد یافت.

یونسکو (UNESCO) از طریق فعالیت‌های خود در زمینه های آموزش، علوم اجتماعی و علوم طبیعی، فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات، کشورهای عضو خود را در اجرای سند “چارچوب سندای برای کاهش خطرات بلایای طبیعی” که توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است، حمایت می کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هم‌چنین در کاهش خسارات اقتصادی از طریق توسعه نظارت و سیستم‌های هشداردهنده زودهنگام برای سونامی ها، سیل ها، زلزله ها و خشکسالی دخیل است. در عین حال یونسکو پشتیبانی فنی از کشورهای عضو را برای اطمینان از ساخت محیطی منعطف به ویژه برای خانوارهای کم درآمد، مدارس و سایت های برگزیده این سازمان فراهم می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یونسکو، در نهایت این سازمان مطالعاتی را روی عوامل مختلفی که منجر به بلایای طبیعی می‌شوند، صورت می دهد تا اثرات آنها را محدود کند. کاهش اثرات بلایای طبیعی و سرمایه‌گذاری در اقدامات پیشگیرانه تاثیری مثبت بر اقتصاد در سطوح محلی، ملی و جهانی دارد. پس بهتر است نیروهای مختلف برای حمایت از کشورهای عضو یونسکو برای اجرای این استراتژی متحد شوند.

دفتر سازمان ملل متحد برای کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی (UNISDR) به مناسبت ۱۳ اکتبر، “روز جهانی کاهش بلایای طبیعی” گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد خسارات اقتصادی مستقیمِ ناشی از بلایای طبیعی بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ میلادی ۱۵۱ درصد افزایش داشته است. به طور مثال در طول این ۲۰ سال هند ۷۹.۵ میلیارد دلار به دلیل بلایای طبیعی خسارت دیده است. سال ۲۰۱۷ از این نظر سالی پر هزینه بوده و انتظار می رود سال ۲۰۱۸ پرهزینه‌تر نیز باشد.

همچنین بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، سرمایه گذاری در طبیعت از طریق حفاظت و بازسازی اکوسیستم ها می تواند به طور قابل توجهی این خسارات را کاهش دهد. اکوسیستم ها از جمله جنگل ها، تالاب ها، تپه های ماسه ای و مانگروها می توانند به عنوان حائل های طبیعی برای کاهش انواع حوادث خطرناک عمل کرده و در عین حال غذا و درآمد مردم را نیز تأمین و به معیشت آن ها کمک کنند. به عنوان مثال در جامائیکا صخره های مرجانی و علف های دریایی تا ۴۰ درصد امکان حفاظت از خط ساحلی را در برابر امواج طوفانی و فرسایش ساحل فراهم کرده و به طور قابل توجهی نیاز به سازه های مهندسی را کاهش داده است. در ایالات متحده امریکا نیز تالاب‌های ساحلی در جلوگیری از ۶۲۵ میلیون دلار خسارت ناشی از آسیب های مستقیم سیل کمک کرد. این امر موجب کاهش ۱۶ درصدی در خسارات ناشی از سیل سالانه و کاهش ارتفاع امواج تا ۹.۴ سانتیمتر در هر کیلومتر از خشکی ها شده است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.