تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹

غلامحسين انصاريان رییس هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با نشریه مسیر اوج: سرمايه انساني و تکنولوژي، گواهي بر بي‌رقيبي اکسين است

غلامحسين انصاريان رییس هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با نشریه مسیر اوج: سرمايه انساني و تکنولوژي، گواهي بر بي‌رقيبي اکسين است
محصولات فولادی، به عنوان يک رکن اساسي در پروژ‌ه‌هاي توسعه‌اي، همواره از جانب حاکميت‌ها مورد توجه ويژه قرار گرفته‌اند. يکي از اين نوع محصولات، ورق‌هاي خاص (API) يا ورق‌هاي مورد استفاده در صنايع حساسي همچون نفت، گاز و پتروشيمي است.

آفتاب کارون:

۳۰ فروردین ۱۴۰۰

محصولات فولادی، به عنوان يک رکن اساسي در پروژ‌ه‌هاي توسعه‌اي، همواره از جانب حاکميت‌ها مورد توجه ويژه قرار گرفته‌اند. يکي از اين نوع محصولات، ورق‌هاي خاص (API) يا ورق‌هاي مورد استفاده در صنايع حساسي همچون نفت، گاز و پتروشيمي است. شرکت فولاد اکسين خوزستان، به عنوان تنها توليدکننده اين نوع محصول در خاورميانه، نقش واسط ميان صنعت فولاد و نفت را بر عهده دارد. در اين راستا، با رئيس هيئت‌مديره شرکت فولاد اکسين خوزستان به گفت‌وگو نشستيم. غلامحسين انصاريان معتقد است که اين شرکت، با تکيه بر تکنولوژي انحصاري و های ‌تک،‌ محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا را به سبد محصولات صنعتي کشور اضافه کرده است. مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.

عملکرد شرکت فولاد اکسين خوزستان در دو سال گذشته را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

شرکت‌هاي فولادي، به فراخور تکنولوژي و ظرفيت‌هايي که در اختيار دارند، امکان نقش‌آفريني در اين صنعت را مي‌يابند، نقشي که اگر به عملکرد فعال در عرصه صنعتي تبديل شود، تداوم توليد و سودآوري را به همراه خواهد داشت. از اين رو، شرکت‌هاي فولادي در ايران، که همواره مورد توجه نگاه حساس حاکميت، دولت و نهادهاي قانوني بوده‌اند، ويژگي‌هايي دارند که به موجب آن مي‌توانند بر توليد ناخالص داخلي اثر بگذارند. اثرگذاري در اين زمينه زماني جلوه‌اي خاص مي‌يابد که محصول آن‌ها در شرايط حساس (مانند شرايط تحريمي)، رنگ‌وبوي استراتژيک بدهد و ارزش افزوده‌اي بالاتر از ساير محصولات داشته باشد. اين ويژگي منحصربه‌فرد، با راه‌اندازي شرکت فولاد اکسين خوزستان در شهر اهواز، شکل ديگري در صنعت فولاد کشور به خود گرفت، به طوري که مي‌توان فولاد اکسين را تنها حلقه واسط ميان صنايع نفت و گاز کشور با صنايع فولادي معرفي کرد.

آمار و ارقام دو سال اخير شرکت فولاد اکسين نشان از جهشي قابل‌توجه در توليد، سود حاصل از فروش و ارزش افزوده بالا مي‌دهد. بنا بر آمار رسمي شرکت، سود حاصل از فروش محصولات در سال ۱۳۹۸ (عمدتا به ورق‌هاي خاص «API» اختصاص داده شد) ۵۱۳ ميليارد تومان بود که در مقايسه با سال پيش از آن در سال ۱۳۹۷ (تا پيش از روي کار آمدن مديريت جديد)، جهش خارق‌العاده‌اي داشته است. سود حاصل از فروش در سال ۱۳۹۷ به منفي ۳۷درصد رسيده بود، اما آمار سال ۱۳۹۸ نشان داد که اين شرکت علاوه بر جهش درآمدي، توانسته است بدهي‎ها و زيان‌هاي سال‌هاي پيش از خود را نيز جبران کند. از طرف ديگر، پيش‌بيني‌ها از سود فروش محصولات در سال ۱۳۹۹ بر دستيابي به سود يک هزار و ۵۰۰ميليارد توماني تکيه دارد که اين افزايش نه‌تنها دور از دسترس نيست، بلکه آمار نُه‌ماهه امسال مصداقي از تاييد همين گفتار است.

اين شرکت در دو سال اخير چه اقداماتي براي تکميل زنجيره توليد فولاد انجام داده و چه نتايجي کسب کرده است؟

يکي از مهم‌ترين مواردي که در تکميل زنجيره توليد نقش اساسي ايفا مي‌کند پايداري در تامين مواد اوليه توليد است. فولاد اکسين، به دليل چالش‌هايش براي تامين مواد اوليه از طريق منابع داخلي، ضرورت راه‌اندازي واحدي با نام واحد فولادسازي به منظور خودکفايي در تامين مواد اوليه را احساس کرد. از اين رو، با مساعدت سهامداران محترم و پيگيري‌هاي مستمر هيئت‌مديره و مديرعامل، به‌زودي کلنگ پروژه فولادسازي بر زمين زده خواهد شد. با راه‌اندازي اين پروژه، علاوه بر تکميل زنجيره توليد و متنوع‌سازي محصولات و اشتغال بيش از يک‌هزار نفر به صورت مستقيم، تبديل شدن اکسين به يک قدرت جهاني در عرصه صنعتي حتمي خواهد بود.

شرکت فولاد اکسين براي افزايش ظرفيت در توليد فولاد خاص چه برنامه‌اي دارد؟

راه‌اندازي شرکت فولاد اکسين بر پايه تامين و توليد ورق‌هاي خاص («API» و آلياژي مورد استفاده در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي) بوده است. تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که اين شرکت با تغيير استراتژي و گام برداشتن در مسير توليد ورق‌هاي ساختماني، زيان هنگفتي را بر خود تحميل کرده است، اما در دو سال گذشته و با تغيير سياست‌ها، توليد ورق‌هاي خاص به حدود ۸۰ درصد افزايش يافت. پيش‌بيني‌ که اين آمار مي‌تواند در ادامه به بيش از ۹۰درصد نيز ارتقا پيدا کند. از طرف ديگر، کمبود مواد اوليه موجب شده است که فولاد اکسين نتواند بر اساس ظرفيت‌هاي موجود مجموعه، به توليد انبوه فولاد خاص («API» و آلياژي) دست يابد. به همين دليل، با راه‌اندازي پروژه فولادسازي، ضمن افزايش توان توليد، مي‌توان نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به ورق‌هاي خاص فولادي را در کشور تامين کرد.

برنامه‌ شرکت براي ارتقاي کيفيت محصولات به منظور رقابت در بازارهاي بين‌المللي چيست؟

ابتدا بايد توجه داشت که کيفيت محصولات فولاد اکسين در نُرم‌ها و استانداردهاي بين‌المللي قرار دارد. اين شرکت، با داشتن تکنولوژي انحصاري و هاي‌تک، توانسته است خود را به عنوان يک شرکت بين‌المللي و مهم معرفي کند، به طوري که بسياري از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به طور جدي پيگير خريد محصولات شرکت هستند، اما به علت وجود قوانين منع صادراتي، امکان صادرات محصولات به ساير کشورها وجود ندارد. بنابراين، با رفع محدوديت‌هاي صادراتي، بايد اميدوار بود که بتوان همچون سال گذشته، ارسال محصولات به کشورهاي مختلف، به‌ويژه کشورهاي اروپايي را از سر گرفت.

اين شرکت براي افزايش بهره‌‌وري نيروي انساني خود چه برنامه‌اي دارد؟

ضرورت بازار صنعتي امروز نشان مي‌دهد که رفع محدوديت‌ها، به‌ويژه در زمينه دانش، تخصص و مهارت سرمايه‌هاي انساني، عنصري است که مي‌تواند مزيت رقابتي شرکت‌ها را در اقتصاد جهاني ارتقا دهد. از اين رو، ارتقاي پتانسيل نيروي انساني به منظور افزايش بهره‌وري، مولفه‌اي است که شرکت فولاد اکسين به طور جدي آن را دنبال مي‌‌کند تا در اين زمينه بتواند از مرز محدوديت‌هاي توليد عبور کند. بهره‌گيري از مشاوران و متخصصان داخلي و خارجي براي ارتقاي دانش و بومي‌سازي تکنولوژي تجهيزات و قطعات توليد براي طراحي، تکنولوژي و توليد محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا اقدامي است که به‌زودي در شرکت فولاد اکسين عملياتي خواهد شد.

مهم‌ترين اقدامات شرکت براي بهينه‌سازي مصرف انرژي چيست؟

جهان امروز همواره بر زمين و هواي پاک به منظور رسيدن به زندگي بهتر تاکيد داشته است. علاوه بر اين، با گسترش صنايع، حساسيت‌هاي فعالان عرصه محيط زيست موجب شده است که بسياري از فرايندهاي صنعتي ـ توليدي دستخوش تغيير شوند و در مسير نمادهاي سبز و عاري از آلاينده‌هاي زيست‌محيطي حرکت کنند. شرکت فولاد اکسين خوزستان، با استفاده از تجهيزات هاي‌تک و داراي تکنولوژي بالا، در رسته شرکت‌هاي سبز از نظر زيست‌محيطي قرار دارد و لوح تقدير واحد نمونه رعايت استانداردهاي زيست‌محيطي را از سازمان حفاظت از محيط زيست دريافت کرده است. با وجود اين، يکي از برنامه‌هاي مهم شرکت براي بهينه‌سازي مصرف انرژي، به‌روزرساني تجهيزات و قطعات مورد نياز خط توليد است. در اين زمينه، به رغم وجود تحريم‌هاي بين‌المللي و عدم امکان استفاده از منابع خارجي، ضمن اعتماد به متخصصان داخلي شرکت و مهندسان شرکت‌هاي دانش‌بنيان سراسر کشور، به‌روزرساني تجهيزات خط توليد به صورت مستمر صورت مي‌گيرد که اين امر خوشبختانه تاثير بسزايي بر بهينه‌سازي مصرف انرژي داشته است.

آينده شرکت فولاد اکسين را چگونه پيش‌بيني مي‌کنيد؟

سرمايه‌هاي انساني، تکنولوژي و ظرفيت‌هاي توليدي شرکت فولاد اکسين بهترين گواه براي اثبات اين موضوع است که رقيب خصوصي‌اي براي اين شرکت در منطقه خاورميانه وجود ندارد. پس با افزايش ظرفيت توليد ورق‌هاي خاص و استراتژيک، طبعا جايگاه فولاد اکسين در آينده‌اي نزديک، فراتر از جايگاه فعلي‌اش خواهد بود. بنابراين رسيدن فولاد اکسين به جايگاه برتر در سطح بين‌المللي نه‌تنها يک پيش‌بيني نيست، بلکه تصويري است که به‌وضوح مي‌توان آن را در قاب امروز مشاهده کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.