کد خبر : 47169
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۴:۲۳

تهیه نقشه نقاط ریسک و خطر کشور

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: هوشنگ جزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به همکاری فائو (سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد) با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای مدیریت حوضه‌های آبخیز اظهار کرد: هفته گذشته گروهی از فائو برای ارزیابی اولیه و بررسی این موضوع که چه همکاری‌های

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

هوشنگ جزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به همکاری فائو (سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد) با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای مدیریت حوضه‌های آبخیز اظهار کرد: هفته گذشته گروهی از فائو برای ارزیابی اولیه و بررسی این موضوع که چه همکاری‌های مشترکی با سازمان جنگل‌ها برای مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز می‌توانند داشته باشند به ایران سفر کردند.

وی ادامه داد: طی این مدت چندین جلسه با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف برگزار و بازدیدی از پروژه مدیریت جامع آبخیزداری در حوضه سد شیرین‌دره در استان خراسان‌شمالی انجام شد. در این بازدید تیم فائو عملکرد سازمان جنگل‌ها را در این حوضه آبخیز مثبت ارزیابی کرد و مجوز استفاده از به‌روزترین نرم‌افزارهای دنیا در مدیریت حوضه‌های آبخیز – که در اختیار فائو است – را به ما داد تا بتوانیم علاوه بر تحلیل لایه‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم از داده‌های ماهواره‌ای نیز بدون پرداخت هزینه استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه باید نگاه ملی به مدیریت حوضه‌های آبخیز وجود داشته باشد، تصریح کرد: مدیریت حوضه‌های آبخیز در سطح ملی به جمع‌آوری آب، کاهش سیل و فرسایش کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: نظام برنامه‌ریزی ما در حوضه‌های آبخیز باید از یک نظام بخشی و استانی تبدیل به نظامی ملی شود.

جزی در ادامه گفت: در کشور اقداماتی برای کنترل سیل انجام می‌شود اما نقشه خطری در این‌باره نداریم. نقشه خطر به این معنا است که اگر قرار است سیلابی رخ دهد بدانیم که این سیلاب کدام نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کدام نقاط آسیب وارد می‌کند، از این‌رو دانش فائو را در زمینه تهیه این نقشه ریسک و خطر در کشور در اختیار می‌گیریم.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها اطلاعات پایه‌ای را در اختیار دارد و فائو در شاخص‌گذاری این اطلاعات و استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای لازم برای مشخص کردن پهنه‌های ریسک به ما کمک می‌کند، همچنین این نقشه ریسک نقاط بحرانی آتش‌سوزی، سیل، فرسایش خاک و… را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه کشور به شش حوضه اصلی آبخیز تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ما نیاز به برنامه‌های اختصاصی جداگانه برای هر کدام از حوضه‌های آبخیز داریم. نمی‌توان یک برنامه آبخیز را هم در شمال کشور و هم در جنوب کشور اجرا کرد، بنابراین برای شرایط جغرافیایی هر منطقه نیاز به دستورالعمل مشخص داریم و نمی‌توان یک برنامه مدیریت آبخیز را در سطح ملی و برای همه استان‌ها اجرا کرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان با اشاره به سیل اخیر کشور گفت: سازمان جنگل‌ها برنامه‌ای برای ارزیابی این سیل گذاشته است و طی دو هفته آینده مشخص می‌شود که علت اصلی این سیل چه بوده و شدت بارش چه‌قدر در جاری شدن سیل موثر بوده است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.