معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به پایش لحظه‌ای ساختمان متروپل توسط تیم فنی این سازمان گفت: با این اقدام، اطلاعات مورد نیاز در اختیار فرمانده میدان قرار می‌گرفت. در این پایش به فرمانده میدان اطلاع‌رسانی می‌شد که سریعاً باید محل را تخلیه و مقاوم‌سازی در نقاط بحرانی را آغاز کنند.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، فالح صفایی امروز در ویژه برنامه «بازتاب» سیمای مرکز آبادان با اشاره به اینکه معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ۳ مدیریت در بخش های مختلف دارد، اظهار داشت: یکی از این بخش ها، مدیریت اجرای طرح‌های عمرانی است که هر آنچه سازمان منطقه آزاد اروند در بُعد عمرانی طرح داشته باشد؛ نظارت، پیگیری و رصد کردن این پروژه‌ها توسط این مدیریت انجام می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در ماده یازده چگونگی اداره مناطق آزاد به‌صراحت عنوان شده صدور مجوز برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی مجاز، ایجاد بنا و تأسیسات و تصدی به انواع مشاغل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در مورد مشاغلی که متصدی مستقیم ندارند در محدوده منطقه، در اختیار منطقه آزاد است.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه افزود: در جاهایی که متصدی مستقیم نظیر شهرداری، اداره صمت و… بُعد نظارتی دارند، همان کسانی که پروانه را صادر می کنند باید ناظر طرح نیز باشند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا رونوشتی از اینگونه نظارت ها در اختیار سازمان منطقه آزاد قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: متأسفانه تا به امروز خیر. دو موضوع وجود دارد یکی ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد است و حاکمیت منطقه و دیگری وظیفه ذاتی سازمان منطقه آزاد، در شرایطی که ماده ۱۱ به صراحت وظایف را اعلام می‌کند قاعدتاً آن دستگاه‌ها ترک فعل نکرده‌اند که رونوشت گزارش را به ما ارائه نکرده‌اند بلکه کار خود را به‌عنوان متصدی امر انجام داده‌اند.

وی همچنین در در خصوص طرح این سوال که مصوبات شوراهای شهر و روستا در مناطق‌آزاد برعهده این سازمان است، گفت: از سال ۱۳۹۷ و اوایل شورای پنجم مصوبات شورای شهر روستا به سازمان منطقه آزاد اروند تفویض شد، پیش از آن مصوبات شورا به فرمانداری ارجاع داده می‌شد که اگر مصوبه‌ای در آن زمان به فرمانداری آبادان رفته باید پاسخگو باشند، در غیر این‌صورت سازمان منطقه آزاد اروند پاسخگوی سال‌های پس از تفویض اختیار بررسی مصوبات است.

معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر اینکه سازمان هیچ شراکتی با شهرداری آبادان و هلدینگ عبدالباقی در پروژه متروپل و دیگر پروژه‌ها نداشته، تصریح کرد: در نخستین لحظات بروز حادثه و با توجه به ازدحام بالای جمعیت در محل هر لحظه ممکن بود فاجعه‌ای عظیم‌تر از ریزش اول ساختمان رخ دهد از همین روی می‌بایست سریع وارد عمل شده و رصد سازه در بُعد حرکتی را انجام می‌دادیم.

وی افزود: از همان ابتدا تصمیم به پایش لحظه ای ساختمان در ۳ محور و ضلع این ساختمان گرفتیم و دوربین‌های نقشه‌برداری لیزری را در محل مستقر کردیم.

صفایی خاطر نشان کرد: تشکر ویژه دارم از مدیریت پالایشگاه آبادان که در این رستا همکاری خوبی داشتند با اعزام یک تیم فنی و تجهیزات مربوطه ما را در زمینه رصد سازه یاری کردند؛ همچنین قدردانی می کنم از مدیریت شرکت کشتی‌سازی آمسکو که تجهیزات دوربین‌های تخصصی را در اختیار تیم سازمان منطقه آزاد اروند گذاشتند.

وی همچنین با بیان اینکه توانستیم از لحظه اول پایش میدانی را انجام دهیم که مزیت‌های بسیاری جهت هموار کردن مسیر آواربرداری داشته ، افزود: با این اقدام، اطلاعات مورد نیاز در اختیار فرمانده میدان قرار می‌گرفت. در این پایش هر حرکتی از سمت سازه را مشاهده می‌کردیم به فرمانده میدان اطلاع‌رسانی می‌شد که سریعاً باید محل را تخلیه و مقاوم‌سازی در نقاط بحرانی را آغاز کنند.

معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند این اقدامات را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی پیش از نقش حاکمیتی این سازمان عنوان کرد و گفت: در آن لحظات فقط به فکر جان همشهریانمان بودیم و نه اختلافات حاکمیتی