کد خبر : 55033
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

تخریب مستمر دامگاه‌های سنتی پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان

تخریب مستمر دامگاه‌های سنتی پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد: تخریب مستمر دامگاه‌های سنتی پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد: تخریب مستمر دامگاه‌های سنتی پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان از برخورد روزانه و مستمر با صیادان پرندگان مهاجر خبر داد.

مصطفی استاد چینی‌گر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه بزرگترین تالاب‌های کشور در خوزستان واقع شده‌اند و این استان دارای تالاب‌های مهمی مانند تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، بامدژ و میانگران است یکی از مشکلات در محیط زیست خوزستان، صید پرندگان مهاجر با استفاده از دامگاه‌ها یا محمیه‌ها است.

وی با اشاره به ورود پرندگان مهاجر به خوزستان از اوایل مهرماه و حضور پرندگان مهاجر تا اسفندماه در تالاب‌ها و زیستگاه‌ها افزود: یکی از روش‌های قدیمی صید پرندگان مهاجر، ایجاد دامگاه‌ها یا محمیه‌ها است. در این روش، اشیا یا آدمک‌هایی در مجاورت تالاب‌ها ساخته و تورگذاری و دانه‌گذاری به شیوه مخفی انجام می‌شود تا پرندگان با این دانه‌ها در دام گرفتار شوند. پرندگان صید شده، سپس به صورت زنده یا ذبح شده به فروش می‌رسند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: معمولا همکاران ما به صورت مستمر نسبت به تخریب دامگاه‌ها و جمع‌آوری ابزار صید اقدام و متخلفان را به دادگاه معرفی می‌کنند.

وی افزود: تلاش بر این است که با این اقدامات جلوی این شیوه صید گرفته شود اما با توجه به مساحت زیاد تالاب‌های خوزستان، وجود مناطق مرزی و کمبود نیرو و امکانات، نیازمند این هستیم که همکاران و مجموعه یگان حفاظت محیط زیست خوزستان از نظر نیرو و امکانات تقویت شوند تا بتوانیم در برخورد با این معضل محیط زیستی نتیجه بهتری بگیریم.

استاد چینی‌گر بیان کرد: برخورد با صیادان و تخریب محمیه‌ها و دامگاه‌های آن‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود. البته ممکن است در مواردی دامگاه‌ها و محمیه‌ها تخریب و ابزار جمع‌آوری شوند اما به دلیل نبودن متخلف در محل،‌ با وی برخورد نشود. در این روند، پرندگان صید شده نیز صورت‌جلسه و نتیجه به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به روش ساده ایجاد محمیه عنوان کرد: همکاران ما در تالاب هورالعظیم روزانه دو تا سه محمیه را تخریب می‌کنند تا صیادان به حیات وحش آسیب نزنند و این کار به صورت مستمر در تالاب‌های دیگر نیز انجام می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.