تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

برگزاری نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد در مناطق نفتخیز جنوب

برگزاری نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد در مناطق نفتخیز جنوب

اولین همایش روز جهانی استاندارد در نفت جنوب به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

آفتاب کارون:

اولین همایش روز جهانی استاندارد در نفت جنوب به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد در نفت جنوب، امروز یکشنبه ۲۳ مهرماه، با حضور مدیر عاملان شرکت‌های مناطق نفتخیز جنوب و نفت و گاز اروندان، جمعی از مدیران عالی و کارکنان دو شرکت و شرکت گاز استان خوزستان و همچنین معاون مدیرکل استاندارد استان در سالن همایش‌های نیوساید اهواز برگزار شد.

مهندس علیرضا دانشی در این همایش ضمن خیر مقدم و گرامیداشت روز جهانی استاندارد، تشکیل جهان خلقت را بر پایه نظم و استاندارد واحدی خواند و اظهار داشت: ساختار تشکیلاتی جهان هستی، مملو از رمزهای  پیچیده‌ای است، که رمز گشایی از آن‌ها، سبب موفقیت انسان در تمام فعالیت‌های خود می‌شود.

وی افزود: برخی از رمز گشایی‌ها توسط بشر صورت گرفت اما برخی دیگر، توسط انبیاء و با بعثت آنان انجام شد تا انسان را بر کشف اسرار پیرامون خود و تحقیق و علم آموزی مجاب کند.

مدیرعامل محترم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وجود استاندارد و انضباط در عالم هستی را پیچیده‌ترین رمز هستی خواند و تصریح کرد: انسان وظیفه دارد با پیروی از نظم موجود در جهان هستی، آن را در زندگی و تمام فعالیت‌های خود رعایت کند تا علاوه بر پیشرفت و موفقیت در کارها، سبب حاکم شدن نظم در جهان هستی شود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه در دین مبین اسلام قرن‌ها پیش از تشکیل گروه‌های علمی و پژوهشی در غرب، با ابلاغ استانداردها و دستورهای انضباطی، انسان را در پیشبرد فعالیت‌های خود کمک کرده است اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم، برخی از کشورهای مسلمان، مرعوب غرب شده و در اجرای بسیاری از استانداردها عقب افتاده‌اند.

این مدیر عالی نفت جنوب، با تاکید بر ایجاد جهش‌های علمی برای ایجاد تحول نو در صنعت نفت، اذعان داشت: بارها گفتم که اگر بخواهیم تحولی نو در صنعت شاهد باشیم، مسیر آن از طریق علم و پژوهش میسر است که در این خصوص مناطق نفتخیز جنوب پیشگام عرصه حمایت از طرح‌های نوآورانه و پژوهشی بوده است.

وی برگزاری کنگره‌های استانداردی را مهم دانست و بیان داشت: این حرکت در زمینه گرامیداشت روز جهانی استاندارد، حرکتی مثبت است اما انتظار داریم در سال‌های آینده این همایش به یک کنگره علمی بزرگ تبدیل و در آن مباحث تخصصی با حضور کارشناسان خبره ایران و جهان، بیان شود.

در ابتدای این مراسم، دکتر رامین روغنیان ضمن خیر مقدم به حضار و تبریک روز جهانی استاندارد، اظهار داشت: استاندارد سازی فعالیت‌ها با جهت حفظ سلامت کارکنان، کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اضافی، حدود یک قرن است در کشور ما و همسو با جوامع جهانی آغاز شده است.

وی افزود: امروز در جهان حدود ۲۵ هزار استاندارد وجود دارد که در کشور ما حدود ۳۵ مورد آن اجرایی شده است، هرچند از کشوری که مهد تمدن و علم جهان است، انتظار می‌رود در جهت اجرای استاندارد پیش گام و فعال تر باشد.

مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص اهمیت اجرای استانداردها در نفت جنوب گفت: مناطق نفتخیز جنوب حدود  ۳۱۱ تاسیسات بزرگ نفتی و حدود ۳۰ هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و گاز، به همراه حجم بالای تاسیسات کوچک و موقت دارد که حفظ سلامت تاسیسات و نگهداری از آن‌ها باید تابع به روز ترین استانداردهای بین المللی باشد.

وی ادامه داد: اداره مهندسی استاندردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز از سال ۱۳۶۲ تاسیس شد که امروز دارای ۱۷ کمیته تخصصی با بیش از ۳۰۰ نفر نیروی متخصص و کارشناس استاندارد است که در موضوع تدوین استانداردها با هدف حفظ، نگهداشت و افزایش تولید فعالیت می‌کنند.

رئیس شورای استاندارد مناطق نفتخیز جنوب در خصوص هدف اصلی اداره مهندسی استاندارد شرکت بیان داشت: در موضوع تدوین استانداردها در مناطق نفتخیز جنوب، دو موضوع بسیار اهمیت دارد که نخست بحث افزایش کیفیت تاسیسات، کاهش هزینه توسعه و افزایش تولید، و موضوع دوم جلوگیری از مخاطرات و اتفاقات غیرمترقبه برای حفظ سلامت کارکنان و تاسیسات است.

در ادامه، مهندس عذاری اهوازی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش، در خصوص افزایش تولید در نفت جنوب گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان، هر دو در یک راستا و در یک مسیر فعالیت می‌کنند که توانستند در دو سال گذشته ۲۵ درصد ظرفیت تولید کشور را افزایش دهند.

وی افزود: شرکت نفت و گاز اروندان، مسئولیت بهره‌برداری از میادین غرب کارون را برعهده دارد که نفت سنگین آن دارای خریداران بسیاری در منطقه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اهمیت اجرای کامل استانداردها در صنعت نفت، بیان داشت: امروز چالش بزرگ صنعت، تدوین استانداردها، تفسیر صحیح و اجرای کامل و صحیح آنهاست چرا که متاسفانه در گذشته تدوین استانداردها به صورت سلیقه‌ای و توسط شرکت‌های پیمانکاری خارجی بوده است.

وی ادامه داد: برای داشتن یک توسعه پایدار و مقابله با تهدیدها، لزوم اجرای دقیق استانداردها بر هیچ کس پوشیده نیست، موضوعی که در برنامه هفتم توسعه صراحتاً تاکید شده و با موضوع استانداردسازی بیان شده بود.

این مدیر عالی صنعت نفت جنوب، استانداردسازی را حلقه مفقوده ارتباط میان نوآوری و بازار خواند و بیان داشت: در کنار تدوین دقیق استاندارد، اجرای آن و ترویج فرهنگ استاندارد و پیروی از استانداردها بسیار اهمیت دارد چراکه اجرای موفق پروژه‌ها فقط با پیروی از نظم و استانداردها ممکن است.

به گزارش NISOC.IR، در انتهای این مراسم، ضمن تقدیر از برخی پیشکسوتان اداره مهندسی استانداردها و فعالان این اداره، احکام جدید مدیران و کارشناسان تدوین استانداردها در مناطق نفتخیز جنوب اعطا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.