کد خبر : 46904
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

باید احساس امنیت را در مردم ارتقاء داد

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: به گزارش ایسنا، علی متقیان در نشست هم‌اندیشی پلیس با نخبگان فرهنگی اجتماعی و اصحاب رسانه که عصر دوشنبه به میزبانی رئیس پلیس پایتخت در ستاد فاتب برگزار شد، گفت: امنیت و احساس امنیت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند. امنیتی که در منطقه بحمدالله از آن برخورداریم

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

به گزارش ایسنا، علی متقیان در نشست هم‌اندیشی پلیس با نخبگان فرهنگی اجتماعی و اصحاب رسانه که عصر دوشنبه به میزبانی رئیس پلیس پایتخت در ستاد فاتب برگزار شد، گفت: امنیت و احساس امنیت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند. امنیتی که در منطقه بحمدالله از آن برخورداریم خوشبختانه به شایستگی قابل لمس است. دیگری احساس امنیت است که باید در این زمینه‌ فرهنگ‌سازی شود چرا که اگر خدای ناخواسته احساس امنیت نباشد جامعه دچار مشکلاتی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت در جامعه کار پلیس است و بحمدالله موفق بوده و مردم از امنیت مناسبی برخوردارند، اظهار کرد: باید به این بپردازیم که چگونه می‌توان در جامعه احساس امنیت ایجاد کرد. در این زمینه قطعا به همکاری رسانه‌ها نیاز است اما رسانه‌هایی می‌توانند برای مردم احساس امنیت ایجاد کنند که خود، احساس امنیت را درک کنند، وظیفه رسانه‌ای خود را بشناسند و در این زمینه متخصص باشند.

مدیرعامل ایسنا افزود: امروز با توجه به پیشرفت نرم‌افزارهای متعدد، رسانه دیگر محدود به چند رسانه انگشت‌شمار نیست که در گذشته در کشور فعالیت می‌کردند. ما امروز میلیون‌ها کاربر تلفن همراه هوشمند و فضای مجازی در اختیار داریم که اینها هر کدام به یک رسانه تبدیل شده‌اند؛ رسانه‌هایی که با فرهنگ رسانه یا سواد رسانه آشنایی کمتری دارند، رسانه‌هایی که اغلب بدون توجه به عواقب آن، هر خبری را برای هر شبکه‌ای ارسال و فکر نمی‌کنند با انتشار هر ویدئو از هر واقعه‌ای توسط دوست و دشمن چه عواقبی را برای خود و کشور پدید می‌آورند.

متقیان خاطرنشان کرد: حال که در چنین فضایی هزاران چشم بینا شاهد عملکرد پلیس است، تمامی خدماتی که توسط پلیس در جامعه انجام می‌شود یک وظیفه به شمار رفته و رسانه‌داران ناآشنا این خدمات را نادیده می‌گیرند اما اگر خدای ناخواسته به عمد زمینه‌ای ایجاد کنند که پلیس از روی ناچاری یا احساس دست به اقدامی بزند که مغایر با اخلاق پلیس باشد، عکس و خبر آن هزاران دست می‌چرخد به صورتی که گویا هیچ خدمتی توسط پلیس انجام نشده است. براین اساس است که ما از پلیس می‌خواهیم هم پلیس را با واقعیت‌های رسانه‌ای آشنا سازد و هم رسانه‌های رسمی و معتبر را در عملیات‌ها همراه داشته باشد تا شاهدان صادقی عملیات پلیس را اطلاع‌رسانی کنند و فضا را به دست رسانه‌های غیر تخصصی و بعضا مساله‌دار نسپارند.

مدیرعامل ایسنا در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش موثری در ایجاد احساس امنیت برعهده دارند، تصریح کرد: پلیس باید از ظرفیت رسانه‌ها و نخبگان فرهنگی و اجتماعی استفاده کند تا در برابر این اقدامات به درستی رفتار کند.

متقیان ادامه داد: ما از پلیس می‌خواهیم برای این مهم‌ از همه رسانه‌ها اعم از تصویری، مکتوب و دیجیتال کمک بگیرد و آنها را از خود بداند. در این صورت قطعا رسانه‌های معاند نمی‌توانند ضربه‌ای به پلیس بزنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در این نشست به دیدار گرشاسبی، مهاجری، خاتمی، نبوی و خود با حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: در آن دیدار امام (ره) از رسانه‌ها خواست که به جای آنکه عکس ایشان را در صفحات خود کار کنند، عکس و اخبار ماموران پلیس، پرستاران، کشاورزان و دیگر اقشار زحمتکش و گمنام را منتشر کنند که حقیقتا باید این امر در رسانه‌های ما رخ دهد و به این اقشار که افراد مظلوم و زحمتکش و گمنامی هستند، بیشتر توجه شود.

اگر برای آسیب‌های روحی روانی هزینه نکنیم مردم سراغ رمال‌ها می‌روند

در ادامه این نشست، دکتر اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور تصریح کرد: متاسفانه ما نگاه غلطی به مساله سلامت داریم و قانون کهنه و منسوخی وجود دارد که می‌گوید از تولد تا مرگ، وزارت بهداشت متولی سلامت است اما آمارها نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد بیماری‌های افراد جسمانی است و بسیاری از بیماری‌ها روحی و روانی است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به سلامت روحی و روانی افزود: خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را برای سلامت فرزندانشان می‌کنند. آنها را به باشگاه‌های ورزشی می‌فرستند اما ما شاهد آن هستیم که یک ورزشکار بدنساز با کوچک‌ترین فشار و بحران روحی فرو می‌ریزد که این نشان می‌دهد جامعه ما به سلامت روحی و روانی بی‌توجه است.

اللهیاری با تاکید بر اینکه باید برای آسیب‌های روحی و روانی و مقابله با آن هزینه شود، گفت: اگر برای آسیب‌های روحی و روانی هزینه نکنیم و آموزش ندهیم نتیجه‌اش این می‌شود که افراد برای حل مشکلاتشان سراغ رمال و دعانویس می‌روند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور اضافه کرد: در فرانسه ۷۶ درصد از کل بودجه سلامت این کشور برای سلامت غیر از جسم افراد است اما این سهم در کشور ما کمتر از سه دهم درصد است.

در ادامه این نشست، دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس اظهار کرد: بسیاری از پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی سبب ایجاد ناامنی می‌شود. مثلا فردی که بیکار است چطور می‌تواند احساس امنیت داشته باشد.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه امنیت در کشور ما هست اما احساس امنیت نیست، گفت: ما باید کاری کنیم که احساس امنیت در جامعه افزایش یابد. گاهی صداوسیما تصاویری از نزاع و درگیری را نشان می‌دهد و این امر سبب افزایش احساس ناامنی یا تقلید برخی از افراد می‌شود که باید به این مسائل نیز توجه شود.

شایق نماینده پیشین مجلس و استاد دانشگاه نیز گفت: امروز استکبار جهانی در خانه‌های ماست و کار خودش را می‌کند. در مجلس، دولت و قواهای نانوشته جنگ می‌کند و جنگ لفظی میان سیاستمداران کشور خودمان وجود دارد. اینها همه منجر به ناامیدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید بیشتر مراقب احساس امنیت در جامعه باشند، گفت: گاهی با یک جمله یک مقام مسئول، امید و احساس امنیت در جامعه فرو می‌پاشد بنابراین لازم است مسئولان توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند.

شایق در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پررنگ صنوف در ایجاد امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صنف آرایشگران زن تاثیر زیادی در امنیت دارد یا اصنافی مانند خیاط‌ها و دیگر صنوفی که ارتباط زیادی با مردم دارند اگر تحت آموزش‌های لازم قرار بگیرند می‌توانند در تامین امنیت موثر باشند.

هاشمی مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه نیازمند القای احساس امنیت در جامعه هستیم، گفت: باید امنیت را در جامعه ارتقاء دهیم. خیلی از مسائل پیش از آنکه در جامعه فراگیر شود این قابلیت را دارد که با یک تذکر از آن جلوگیری کرده و تبعات آن را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست سردار لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران، سردار بیات رئیس بازرسی فاتب، سرهنگ بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران، سرهنگ نوروزی رئیس پلیس امنیت تهران، سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتای تهران و سرهنگ مرادی معاون اجتماعی پلیس پایتخت در کنار سردار رحیمی رئیس پلیس تهران حضور داشتند.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.