کد خبر : 47144
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

اجرای فاز جدید “طرح کاهش” از ۱۰ روز دیگر / ارسال فهرست رانندگان متخلف توسط شهرداری به پلیس

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: محسن پورسید آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه امسال گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

محسن پورسید آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه امسال گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که براساس گزارش بانک جهانی سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت آلودگی هوا در شهر تهران تخمین زده شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم و همچنین خسارات مالی فراوان، لازم است که فکری عاجل به حال کاهش و از بین بردن آلودگی هوا در شهر تهران کنیم، افزود: به همین دلیل طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) در تهران اجرایی شد و حالا زمان آن رسیده که مرحله دوم آن اجرایی شود و به همین دلیل از اول آبان ماه مرحله دوم طرح کاهش به صورت ۲۴ ساعته و در کل هفته اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح کاهش با هدف معاینه فنی خودروها،‌ اتوبوس‌ها و ناوگان حمل بار اجرایی می‌شود، اظهار کرد: سیاست‌های کاهش آلودگی هوا با تاکید بر کاهش ذرات معلق تنظیم شده است چراکه مهمترین آلاینده شهر تهران ذرات معلق به ویژه ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که عموما ناشی از وسایل نقلیه موتوری به ویژه ناوگان خودروهای دیزلی، خودروهای سواری فرسوده دودزا و موتورسیکلت‌ها هستند.

زمان اجرای فاز سوم طرح کاهش مشخص نیست

مراجعه بیش از دو میلیون خودروی سبک به مراکز معاینه فنی در فاز اول

وی با بیان اینکه براساس مصوبات متعدد طرح کاهش نهایتا در سه فاز توسط دولت تایید شد، گفت: در فاز یک اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک مصوب شد که از ابتدای آبان ۹۵ اجرایی شده و قرار بر این است که در فاز دوم، خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت شبانه روزی کنترل شوند که این مهم نیز از ابتدای آبان امسال اجرایی می‌شود و در فاز سوم نیز محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران و منع تردد خودروهای کاربراتوری به محدوده در دستورکار قرار دارد اما زمان اجرای فاز سوم مشخص نیست.

پورسید آقایی با بیان اینکه در فاز اول طرح کاهش از مجموع دو میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۱۵ خودروی سبک مراجعه کننده به مراکز ۷۰ درصد جز مراجعات اول و ۳۰ درصد مراجعه مجدد بوده‌اند،‌ گفت: میزان مراجعات کل خودروها به مراکز معاینه فنی در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل اجرای طرح کاهش ۳۶ درصد افزایش داشته است.

برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح کاهش است

میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاک تردد خودروها سه مولفه طرح کاهش

تجهیز دوربین های پایتخت به کد تخلف معاینه فنی

وی با بیان اینکه برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح کاهش است، یادآور شد: در حال حاضر طرح کاهش از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز و در ساعت ۱۹ به اتمام می‌رسد و همچنین این طرح در روز پنجشنبه اجرا نمی‌شود اما از این پس در طرح کاهش به جای زوج و فرد بودن پلاک، سه مولفه میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی ملاک تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر هستند.

وی با بیان اینکه عدم اخذ مجوز معاینه فنی از مراکز تحت پوشش سامانه سیمفا، موجب می‌شود که برای مالک خودرو جریمه ۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شود، ‌گفت: دوربین‌های ثبت تخلف به کد معاینه فنی تجهیز شده ‌اند و از این پس تخلفات در این حوزه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع داده می‌شوند.

سهم ۸۰درصدی وسایل حمل و نقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت

تولید ۳۲ درصد از آلودگی هوای شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها

پورسیدآقایی با بیان اینکه بنا بر مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا سهم وسایل حمل و نقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت حدود ۸۰ درصد است و بر همین اساس خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم قابل توجهی در آلایندگی هوای شهر دارند، ادامه داد: سهم آلایندگی خودروهای کاربراتوری و فرسوده در آلودگی شهر تهران حدود ۳۲ درصد است یعنی ۳۲ درصد از آلودگی هوای شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها تولید می‌شوند.

سهم ۳۰درصدی اتوبوس‌ها در تولید ذرات معلق

بازخورد مثبت ضربت الاجل معاون شهردار برای اتوبوس های دودزا

بازرسی نامحسوس از وضعیت اتوبوس های پایتخت

وی در ادامه با اشاره به اینکه مطابق بررسی‌های انجام شده حدود ۳۰ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به اتوبوس‌های حامل مسافر است، گفت: با توجه به سهم بالای اتوبوس‌ها در آلودگی هوا، بخشنامه‌ای ابلاغ شد که براساس آن تردد کلیه اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع و ضرب‌الاجلی را تا اول مهرماه برای تحقق این مهم تعیین کردیم که براساس آن اتوبوس‌های شرکت واحد باید به صورت ضربتی مورد بازدید قرار گیرند و از ابتدای مهر تردد همه اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع شد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز موظف شده است که در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا با شرکت خصوصی ممنوعه برخورد کرده و آن را جریمه کند و در صورت تکرار مجوز آن شرکت لغو شود، اضافه کرد: همچنین بازرسی‌های نامحسوسی توسط معاونت حمل و نقل ایجاد شده است که به صورت سرزده نسبت به رصد وضعیت معاینه فنی اتوبوس‌ها اقدام کنند.

اندازه گیری دود خروجی اتوبوس‌هایی که معاینه فنی دارند

۱۲ درصد کل آلودگی هوای تهران به ویژه ذرات معلق ناشی از اتوبوس‌های شرکت واحد است

پورسیدآقایی با بیان اینکه بازرسان به صورت موردی نسبت به کنترل اتوبوس‌هایی که معاینه فنی دارند،‌ اقدام کرده و با استفاده از دستگاه‌های خاص، دود اگزوز خارج شده از اتوبوس‌ها را اندازه گیری کرده و اگر میزان آلایندگی آن زیاد باشد، به مراکز معاینه فنی اعزام می‌کنند،‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل افزایش سن فرسودگی اتوبوس‌ها و همچنین کمبودها در این حوزه شاهد آن هستیم که پنج درصد اتوبوس‌های پایتخت نتوانستند که معاینه فنی دریافت کنند اما برای ما سلامت مردم از همه چیز مهمتر است و به دلیل آلایندگی این اتوبوس‌ها به آنها اجازه تردد در شهر تهران داده نشد.

وی با بیان اینکه در حوزه تعمیر اتوبوس، تعمیر قطعات و … مشکلات زیادی داریم چراکه هزینه‌های تعمیرات اتوبوس چهار برابر شده است گفت: با این حال در مقابل جان مردم مسئول هستیم و با وجود سخت تر شدن شرایط نسبت به سال‌های گذشته باز هم این کار را انجام می‌دهیم هرچند که ما معتقدیم اگر از سال‌های قبل که شرایط مالی شهرداری بهتر بود، این فشارها بر روی شبکه اتوبوسرانی اعمال می‌شد قطعا موفق تر می‌بودیم اما به هر حال امروز با همه گران شدن قطعات و کمبود تجهیزات، جان مردم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه براساس تصمیم کارگروه آلودگی هوا، اتوبوس‌های بخش خصوصی ملزم شدند که معاینه فنی خود را تنها از مراکز معاینه فنی تهران اخذ کنند، تصریح کرد: چراکه شرایط مراکز معاینه فنی تهران سختگیرانه تر خواهد بود و دقیق تر میزان آلایندگی را اندازه گیری می‌کند و بر همین اساس سه مرکز معاینه فنی شهرداری، صرفا وظیفه معاینه اتوبوس‌های شرکت واحد را برعهده دارد.

نظارت در مراکز معاینه فنی تهران شدیدتر خواهد شد

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نظارت در مراکز معاینه فنی تهران شدیدتر خواهد بود، گفت: رانندگان اتوبوس می‌دانند که نحوه گاز دادن در اندازه گیری خروجی آلایندگی تاثیر دارد و به همین دلیل برای پاس شدن کمتر گاز می‌دهند اما حالا براساس بخشنامه جدید راننده از اتوبوس پیاده شده و کارشناسان معاینه فنی تمامی مراحل کنترل اتوبوس را بدون حضور راننده انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد کل آلودگی هوای تهران به ویژه ذرات معلق، ناشی از اتوبوس‌های شرکت واحد است، اظهار کرد: با وجود محدودیت‌های مذکور نمی‌توانیم آلایندگی این اتوبوس‌ها را به صفر برسانیم اما می‌توانیم درصد زیادی از آن را کاهش دهیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه براساس بخشنامه باید تمامی اتوبوس‌های پایتخت تا مهرماه جاری معاینه فنی داشته باشند،‌ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هشت آیتم دلیل ردی اتوبوس‌های شرکت واحد در آزمون معاینه فنی است که دودزایی رتبه هفتم را داشته و شکستگی شیشه، چراغ و لاستیک صاف بیشترین علت مردود شدن اتوبوس‌ها در قسمت عیوب ظاهری هستند.

استفاده از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی بعنوان سرویس ادرات،ممنوع!

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: براساس بخشنامه استانداری و شورای تامین استان نیز از کلیه شرکت‌ها،‌ کارخانه‌ها و ادارات خواسته شده تا از عقد قرارداد یا استفاده امانی از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی خودداری کنند و به آنها هشدار داده شده است که در صورت مشاهده تخلف، ضمن اعمال قانون، مراتب به وزارتخانه‌های مسئول اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های سازمان‌ها و سرویس ادارات وضعیت بدتری نسبت به اتوبوس‌های شرکت واحد دارند،‌ گفت: ۱۸ درصد کل آلودگی هوای پایتخت مربوط به اتوبوس‌های سرویس سازمان‌ها و شرکت‌ها است و از آنجایی که این اتوبوس‌ها زیر نظر شهرداری نیستند و کنترلی بر عملکرد آنها نداریم، مجاب کردن آنها برای نوسازی و اخذ معاینه فنی سخت است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه کارگروه ملی آلودگی هوا و کارگروه آلودگی هوای استان تهران مصوب کرده‌ است که تمام اتوبوس‌ها باید از اول‌ آبان ماه معاینه فنی داشته باشند و ذی‌حساب دستگاه‌های زیربط اجازه پرداخت وجه به پیمانکاران اتوبوس فاقد معاینه فنی را ندارند، ادامه داد: همچنین سامانه جدیدی راه‌اندازی شده است که هر اتوبوسی که در سطح شهر تردد می‌کند باید در این سامانه ثبت نام و مسیر رفت و آمد خود را اعلام کند و اتوبوس‌هایی می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و بعد از آن در شهر تردد کنند که معاینه فنی داشته باشند در غیر این صورت پلیس مدارک آنها را کنترل و نسبت به توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام می‌کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معاینه فنی اتوبوس‌ها به صورت آنلاین از سرور راهداری چک می‌شود و اگر اتوبوس معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در شهر را ندارد، گفت: خوشبختانه استانداری اعلام کرده است که تمامی سرویس‌های دستگاه‌های انتظامی، کشوری و … باید معاینه فنی داشته باشند و معاینه آنها حتما چک می‌شود و اگر از اول آبان این اتوبوس‌ها برگه معاینه فنی نداشته باشند سرویس کارکنان به پارکینگ منتقل شده و ذی‌حساب نیز اجازه پرداخت پول ندارد.

از اول آبان هیچ عذر و بهانه ای، پذیرفتنی نیست!

به گفته پور سید آقایی اگر موفق شویم که معاینه فنی سرویس ادارات و دستگاه‌های مختلف را کنترل کنیم بخش زیادی از آلایندگی شهر تهران کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که به اندازه اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، سرویس اتوبوسی در تهران داریم، گفت: از ماه‌ها قبل اطلاع‌رسانی در این حوزه آغاز شده و از اول آبان مرحله دوم طرح کاهش آغاز می‌شود و هیچ عذر و بهانه‌ای قبول نیست و از دقایق ابتدایی اول آبان ماه رصد خودروها آغاز می‌شود.

تکمیل رینگ دوربین های اطراف تهران

۲۳ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به ناوگان بار است

وی درمورد کنترل دوربینی تخلف معاینه فنی یادآور شد: به ۷۸۰ دوربین جدید کد تخلف معاینه فنی داده شده است و برای تکمیل رینگ اطراف تهران نیز ۴۳ سامانه جدید دوربینی طراحی شده است که حلقه دور شهر تهران را تکمیل می‌کند که دوربین‌های این سامانه‌ها خریداری شده است.

پورسید آقایی در ادامه درخصوص ساماندهی ناوگان بار نیز با بیان اینکه سخت ترین بخش کار در این قسمت است چراکه کامیون‌های برون شهری زیر نظر وزارت راه هستند، گفت: البته در خصوص کامیون های برون شهری، مشکلی نداریم چراکه صدور بارنامه و کارت سوخت منوط به داشتن معاینه فنی شده است و بر همین اساس تمامی کامیون‌های برون شهری معاینه فنی دارند.

وی با بیان اینکه براساس محاسبات انجام شده حدود ۲۳ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران متعلق به ناوگان بار است،‌ خاطر نشان کرد: با توجه به سهم بالای ناوگان بار در آلودگی هوا ضروری است که سیاست‌هایی در راستای کاهش تولید ذرات معلق مربوط به این ناوگان را در دستورکار قرار دهیم که بر همین اساس در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران مقرر شد که صدور باربرگ در سامانه شهرداری تهران تنها منوط به داشتن معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی باشد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه براساس موافقتامه‌ای، سازمان محیط زیست که مسئولیت نظارت بر مراکز معاینه فنی را برعهده دارد، نظارت بر مراکز معاینه فنی استان تهران و البرز را برعهده شهرداری تهران گذاشته است، گفت: این یک فرصت است که شهرداری بتواند نسبت به کنترل و نظارت مراکز معاینه فنی شهرهای اطرافش اقدام کند و سختگیری‌های بیشتری را داشته باشد.

رصد ۳۰۰۰ کامیون پیمانکاران شهرداری

اتصال به سامانه شهرسازی برای کنترل کامیون های حمل نخاله

نصب دوربین روی “باسکول” برای کنترل معاینه فنی خودروهای حمل زباله

وی درمورد وضعیت کامیون‌های درون شهری با بیان اینکه ۳۰۰۰ کامیون و ماشین آلات سنگین به خصوص در حوزه جمع آوری زباله در اختیار پیمانکاران شهرداری تهران است گفت: ما معتقدیم که باید نظارت را از خودمان شروع کنیم و برهمین اساس پیرو تصمیمات اتخاذ شده دوربین‌های نظارتی در مراکز کار این کامیونت‌ها نصب می‌شود و از این پس بر روی باسکول‌هایی که این کامیونت‌ها می‌روند دوربین‌ها نصب می‌شود و این دوربین‌ها به کد معاینه فنی مجهز هستند تا اگر کامیون پیمانکار شهرداری معاینه فنی نداشته باشد همان موقع در محل‌های دپوی نخاله شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه با سامانه شهرسازی نیز یکپارچه شده‌ایم تا نسبت به رصد کامیون‌های حمل نخاله که از شهرداری مجوز می‌گیرند اقدام کنیم گفت: کامیون‌های حمل نخاله نیز به صورت آنلاین معاینه فنی‌شان چک می‌شود و از این پس دریافت مجوز حمل نخاله منوط به مثبت بودن استعلام معاینه فنی خواهد بود.

سهم ۱۰ درصدی موتورسیکلت‌ها از تولید ذرات معلق در هوای تهران

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد،‌ افزود: از این نظر لزوم اعمال سیاست‌های کنترلی در این حوزه نیز ضروری است. اما ساماندهی موتورسیکلت‌ها کار امروز و چند ماه نیست بلکه باید درمورد فرهنگ موتورسیکلت‌ سواری فکری کرد و بر همین اساس تا هنگامی که موتورسیکلت‌ها هویت بخشی نشوند قابل کنترل نیستند.

نحوه شماره گذاری و انتقال سند موتورها باید همچون خودروها شود​

وی با بیان اینکه باید نحوه شماره گذاری و انتقال سند موتورها همچون خودروها شود، گفت: طی این سال‌ها هنوز در مورد نصب پلاک در جلوی موتورها بین موسسه استاندارد و دستگاه‌های شماره گذار مشکل وجود دارد و هنوز هم حل نشده است و تا این اشکالات ساختاری رفع نشود نمی‌توان کاری کرد هرچند که در حوزه کاهش آلودگی هوای موتورسیکلت‌ها، پروژه تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری را در دستورکار قرار دادیم و ۵۰ موتور را به عنوان نمونه تحویل دو شرکت داده‌ایم تا نسبت به تبدیل کاربراتوری به انژکتوری اقدام کنند که اگر این پروژه مثبت شود میزان آلایندگی موتورها به یک پنجم کاهش می‌یابد.

حل مشکل استعلام آنلاین از سیمفا در مرحله دوم اجرای طرح کاهش

پورسیدآقایی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند با وجود ورود به محدوده کاهش باز هم جریمه نمی‌شوند اظهار کرد: قبلا مشکلی درمورد استعلام تعداد خودروها در سامانه سیمفا وجود داشت و بیش از ۸۰ هزار استعلام نمی‌توانستند از سامانه سیمفا و پلیس داشته باشند اما حالا کاملا شرایط متفاوت است و وزارت کشور نیز متعهد شده است که اگر لازم باشد تعداد استعلام‌ها به بیش از ۸۰۰ هزار استعلام در روز می‌رسد. همچنین تمام خودروهایی که از مراکز معاینه فنی تهران، معاینه فنی گرفته باشند نیاز به کنترل سیمفا ندارند چراکه اطلاعاتشان در سامانه شهرداری موجود است.

چگونه می توانند پلاک خودوریشان را در فاز دوم طرح کاهش بپوشانند؟

درآمد شهرداری از جرایم معاینه فنی

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درمورد پدیده پوشاندن پلاک نیز با بیان اینکه برخورد با تخلف پوشاندن پلاک برعهده پلیس است، ادامه داد: البته ماشین‌های سیار نیز در داخل محدوده تردد می‌کنند و رینگ دوربینی در داخل محدوده نیز تکمیل شده است و بعد از مدتی رانندگان متخلف نیز متوجه می‌شوند که پوشاندن پلاک راه حل نیست چراکه کل سطح شهر تهران زیر پوشش دوربینی و همچنین رصد ماموران پلیس است و چگونه می‌توانند کل مسیرشان را با پلاک پوشانده شده حرکت کنند.

وی در مورد درآمد شهرداری از محل جرایم معاینه فنی با بیان اینکه در بودجه امسال ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد از این محل برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۵ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است گفت: البته پلیس پولی را که به خزانه واریز می‌کند به تفکیک جرایم نیست و مشخص نیست که چه جریمه و پولی بابت سرعت، و چه جریمه‌ای بابت معاینه فنی است و ما نیازمند آن هستیم که پلیس نحوه واریز را از مبدا تعیین کند، یعنی آنکه کد تخلف معاینه فنی را مشخص کرده و جرایم نداشتن معاینه فنی را به حساب دیگری واریز کنند.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.