کد خبر : 53874
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۴۴

صدور سند مالکیت برای ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان

صدور سند مالکیت برای ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان
 مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان با اشاره به رتبه اول استان در بحث صدور اسناد کشاورزی، گفت: برای ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان سند مالکیت صادر شده است.
مدیرکل ثبت اسناد املاک استان خبر داد:
صدور سند مالکیت برای ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان
 مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان با اشاره به رتبه اول استان در بحث صدور اسناد کشاورزی، گفت: برای ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان سند مالکیت صادر شده است.
سید محمود بهرسی سوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامی داشت هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد در یک رویکرد جدید و در حرکت به سمت نظامی نوین ثبتی کشور، حدود ۱۰ سال است که متحول شده و با زیرساخت هایی که بنا شده تلاش کرده است تا در زمینه توسعه و حرکت رو به جلو اقدامات شایسته ای انجام دهد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: با اجرای نظام نقشه برداری نوینی که تحت عنوان “شمیم” در کشور از سوی سازمان ثبت اسناد اجرایی شده است، مشکلات بیشتر سازمان ها و نظام خصوصی در زمینه نقشه برداری و تعیین حدود و نقاط GPS منطبق با نظام جهانی سهل شده است.
مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان با اشاره به اجرای رویکردهای نوین در سازمان ثبت اسناد نیز گفت: با اقدامات انجام شده حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآیندهای کاری ثبت اسناد و املاک در کشور و استان خوزستان به صورت مکانیزه قابل انجام است. ماحصل این حرکت جهادی در مسیر توسعه و رفتن به سمت ثبت نوین، تبدیل اسناد مالکیت توصیفی و دفترچه ای به اسناد کاداستری است که براساس این اقدامات نوین اجرایی می شود.
بهرسی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی سازمان تبدیل اسناد مالیکت دفترچه ای املاک اشخص، املاک دولتی و اراضی ملی و همچنین اسناد کشاورزی به اسناد کاداستری بوده است.
وی ادامه داد: استان خوزستان دارای ۶ میلیون و ۴۰۰ هزارهکتار اراضی دولتی و غیر دولتی و… است که ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار متر مربع از این اراضی، اراضی ملی است که تاکنون موفق شده ایم ۱۰۰ درصد این اراضی ملی را تثبیت کنیم و شاهد صدور مالیکت ۹۹ درصدی این املاک و اراضی ملی دولتی باشیم.
مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان گفت: پیشگیری از هرگونه طرح دعاوی در دادگاه ها و تعارض به اراضی ملی دولتی از مهمترین موارد و دستاوردهای اجرای این کار است. همچنین در این زمینه بحث تعارض و تجاوز به اراضی ملی دولتی با اجرای این طرح کاملا قابل رسیدگی است.
بهرسی با اشاره به رتبه اول خوزستان در بحث صدور اسناد کشاورزی، عنوان کرد: تا به امروز برای ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان سند مالکیت صادر شده است که براین اساس باید گفت برای حدود ۵۰.۵ درصد از اراضی کشاورزی استان سند مالیکت کاداستری صادر شده است.
وی افزود: صدور اسناد برای مابقی اراضی کشاورزی استان که عمدتا در مالکیت اشخاص هستند نیازمند همت و همراهی مردم و کشاورزان است زیرا این موضوع به نوعی یک مساله تقاضا محور است و باید با مراجعه به اداره کل ثبت اسناد این موضوع را درخواست دهند. در این زمینه برای اینکه کشاورزان تشویق شوند سازمان ثبت بخش زیادی از هزینه های مالی و اقدامات عملیاتی در بحث صدور اسناد مالکیات کشاورزی را برعهده گرفته است.
مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان گفت: با توجه به تسهیل قوانینی که انجام شده مساله صدور سند مالکیت کشاورزی در استان به سرعت در حال انجام است و با همکاری کشاورزان و استقبال آن ها می توانیم نسبت به سنددار کردن اراضی باقی مانده استان اقدام کنیم.
بهرسی ادامه داد: بحث های کاداستری شهری و روستایی سالیان پیش انجام شده اما با توجه به تغییراتی که در این زمینه به وجود آمده است امسال نقشه کلیه روستاهای کشور و استان خوزستان مجددا به روز شده اند و همچنین در برخی از شهرهای استان از جمله اهواز نقشه برداری ها مجددا به روز شده است. برای مثال امسال نقشه برداری شهر اهواز به روز رسانی شده است و آخرین وضعیت شهر اهوز وجود دارد و می توانیم از این ظرفیت برای پاسخگویی به بخش های مختلف استفاده کنیم.
وی با اشاره به مساله مربوط به زمین خواری در استان نیز اظهار کرد: تمام اراضی دارای صاحب و مالک هستند و هیچ قطعه زمینی در عرصه های کشور مشاهده نمی شود که کسی مدعی مالکیت آن به عنوان دولت یا شخص نباشد و از این رو حراست و حفاظت اراضی در اصل برعهده مالک است.
مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان گفت: عمده بحث های زمین خواری مربوط به اراضی دولتی است و به دلیل عدم شفافیت و خلأهای مدیریتی که وجود دارد اشخاص از این مساله سؤاستفاده و اقدام به زمین خواری می کنند اما خوشبختانه با اجرای طرح اسناد کاداستری این موضوع به بهترین شکل مدیریت و از تجاوز به اراضی جلوگیری خواهد شد.
بهرسی عنوان کرد: ۱۷۰ هزار جلد سند مالکیت در استان در سال ۱۴۰۱ صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی حدود ۸ درصد داشته است. همچنین در دوماهه امسال ۲۹ هزار جلد سند مالکیت در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در بحث تبدیل اسناد مالکیت عادی (قولنامه ای) به سند مالکیت، ۳ هزار ۸۷۵ سند مالکیت در استان صادر شده است. همچنین در دوماهه نخست امسال نیز ۶۱۲ سند قولنامه ای به سند مالکیت تبدیل شده است.
مدیرکل ثبت اسناد املاک خوزستان درباره واگذاری اراضی دولتی به اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای طرح مسکن ملی، گفت: براساس قانون اراضی که مازاد نیاز سازمان های دولتی است باید در اختیار سازمان راه و شهرسازی قرار بگیرد تا نسبت به اجرای طرح جهش مسکن اقدام شود.
بهرسی ادامه داد: در این زمینه اگر دستگاهی به این قانون عمل نکند و سازمان راه و شهرسازی به سازمان ثبت اسناد این مساله را گزارش دهد، در یک برخورد قهری از سوی سازمان ثبت اسناد سند دستگاه های دولتی باطل و در اختیار راه و شهرسازی قرار می گیرد. در این زمینه براساس قانون، امسال و سال گذشته بخش زیادی از اراضی نفت در خوزستان برای اجرای طرح مسکن ملی در اختیار سازمان راه و شهرسازی استان قرار گرفته و سند برای این سازمان صادر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.