تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱

هشدار آسیب‌پذیری حوضه کرخه در سیلاب احتمالی خوزستان

سیلاب اخیر کرخه، اهواز را نیز تهدید کرد گرچه در این بحث خطای انسانی نیز وجود داشت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به احتمال وقوع سیلاب در حوضه کرخه گفت: بحث اصلی در زمینه سیلاب در حوضه کرخه است زیرا آسیب‌پذیرترین نقطه در بحث سیلاب سال گذشته و سیلاب احتمالی امسال این حوضه است؛ سیلاب اخیر کرخه، اهواز را نیز تهدید کرد گرچه در این بحث خطای انسانی نیز وجود داشت.

به گزارش آفتاب کارون به نقل از ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با تاکید بر سیلاب حوضه کرخه با اشاره به قانون جدید سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: با توجه به مشخص شدن وظایف هر دستگاه اجرایی، انتظار می‌رود مشکلات و اما و اگرهایی که در بحث امدادرسانی و انجام وظایف مدیریت بحرانی در قانون گذشته وجود داشت، با قانون جدید رفع و شبهه‌ای نمانده باشد.

وی افزود: شرایط خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است. خوزستان استانی است که نام آن از کثیرالبحران به دائم‌البحران تبدیل شده است که این موضوع باعث می‌شود برای ساختار ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران، ساختار منسجم‌تری داشته باشیم و باید این ساختار در خوزستان بهتر دیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مشخص شدن متولی سیل‌بندها در قانون جدید بیان کرد: در حال حاضر دعوای سیل‌بندها که همیشه وجود داشت، حل شده و اکنون طبق قانون جدید، کار در این زمینه بر عهده وزارت نیرو است. در سال جاری ابربحران سیلاب رخ داد که استثنائا امسال حوزه معاونت امور عمرانی و سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان مجری جهت ترمیم سیل‌بندها باید اقدام کنند که برخی از آنها کار را آغاز کرده‌اند.

حاجی‌زاده بیان کرد: واقعیت این است که پس از این، ترمیم سیل‌بندها جزو وظایف وزارت نیرو است، همان گونه که وظایف دستگاه‌های دیگر مانند امداد و نجات مشخص شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته از شهریورماه جلساتی برگزار شد اما کارگروه مقابله با سیلاب از آبان‌ماه تشکیل شد. امسال از مردادماه جلسات کارگروه مقابله با سیلاب برگزار شده تا در این زمینه هماهنگی لازم را داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پیش از وقوع سیلاب، کل آب قابل برنامه‌ریزی ما در خوزستان تنها ۱٫۲ میلیارد مترمکعب بوده است و این در حالی بود که تنها برای آب شرب خوزستان به ۱٫۵ میلیارد مترمکعب نیاز داشتیم اما بر اساس آورد سدها، مدیریت رهاسازی انجام شد.

حاجی‌زاده ادامه داد: سال ۹۴ پیش‌بینی طوفان برای حوضه دز شده بود و کل حوضه دز تخلیه شد اما باران نیامد. بنابراین در سال گذشته هم مدیریت بریز و هم تعقل در کنار هم انجام شد.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر بیش از ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات بسیج شد. قطعا در مدیریت سیلابی با این عظمت، ضعف‌های زیادی هم وجود داشت اما باید انتقاد در عین انصاف انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به تخلیه ۱۵۰ هزار هکتار آب از زمین‌های کشاورزی تصریح کرد: پس از سیلاب، حدود ۱۵۰ هزار هکتار کشت شلتوک تنها در مناطق سیل‌زده خوزستان انجام شد و در مجموع، چهار برابر نُرم و حالت عادی، در خوزستان برنج‌کاری شد.

وی عنوان کرد: در پی فرمان مقام معظم رهبری، در هیچ دوره‌ای امکانات دولت و نظام اینگونه در اختیار مردم قرار نگرفت. در حال حاضر نیز ۵۰ درصد خسارات چه در بخش کشاوری و چه در بخش مسکن پرداخت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در گذشته تنها عنوان می‌شد که خسارت کسانی که منازل یا زمین‌هایشان را بیمه کرده‌اند پرداخت می‌شود که اما امسال خسارت به همه افراد پرداخت خواهد شد و شرایط به گونه‌ای شده که حتی کسانی که بیمه کرده‌اند دیگر مایل به بیمه نیستند بنابراین باید امسال اولویت پرداخت خسارات با افرادی که بیمه کرده‌اند باشد و فرهنگ بیمه را نهادینه کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به پیش‌بینی بارندگی نرمال در پاییز امسال گفت: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امسال در مجموع سال خوبی از نظر بارش خواهیم داشت بنابراین دیگر نباید غافلگیر شویم و غافلگیری پذیرفتنی نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر توسط فرمانداران و متولیان و سازمان امور عمرانی و سازمان همیاری شهرداری‌ها در زمینه ترمیم سیل‌بندها اقدم شده است. همچنین در زمینه لایروبی برخی مناطق،‌ سازمان آب و برق خوزستان کار را آغاز کرده است. نقاط شکافته شده دایک مرزی هورالعظیم هم تا حدود زیادی ترمیم شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: همه دستگاه‌ها با همه توان خود باید از هم‌اکنون آمادگی لازم را داشته باشند و دستگاه‌هایی که کار را آغاز نکرده‌اند باید کار خود را آغاز کنند زیرا هزینه‌هایی که در بحث مقابله با بحران می‌شود ده‌ها برابر بیشتر از هزینه پیشگیری از بحران است.

وی عنوان کرد: نباید منتظر بمانیم زمانی که بحرانی رخ داد، کار را آغاز کنیم. زمانی که مدیریت بحران وظیفه‌ای را مصوب کرد،‌ شرکت‌های منطقه‌ای و دستگاه‌های اجرایی باید ماشین‌آلات را در اختیار ما قرار دهند تا کار انجام شود و مشکل سال گذشته را نداشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بحث اصلی در زمینه سیلاب در حوضه کرخه است زیرا آسیب‌پذیرترین نقطه در بحث سیلاب سال گذشته و سیلاب احتمالی امسال این حوضه است که باید از اکنون برنامه‌ریزی لازم انجام شود که برخی کارها در حال انجام است. سیلاب اخیر کرخه، اهواز را نیز تهدید کرد گرچه در این بحث خطای انسانی نیز وجود داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.