کد خبر : 54682
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲

نگرش نسبت به اشتغال و تجارت در خوزستان نیازمند تغییر است / فرهنگ کارآفرینی در خوزستان کمرنگ است / اطلس تجاری و مرکز مدیریت صادرات در خوزستان راه‌اندازی می‌شوند

نگرش نسبت به اشتغال و تجارت در خوزستان نیازمند تغییر است / فرهنگ کارآفرینی در خوزستان کمرنگ است / اطلس تجاری و مرکز مدیریت صادرات در خوزستان راه‌اندازی می‌شوند

فرهنگ کارآفرینی در خوزستان کمرنگ است

بخش خصوصی خوزستان در عراق دفاتر تجاری راه‌اندازی می‌کند.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان و شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف گفت: فرآیندهای مربوط به صدور مجوز برای راه‌اندازی ۲ دفتر تجاری خوزستان توسط بخش خصوصی در کشور عراق مراحل پایانی را طی می‌کند.

به گزارش آفتاب کارون به نقل از ایرنا، مهدی عرفانی‌فر در نشست بررسی سیاست های اقتصادی استانداری خوزستان در زمینه بازرگانی و جذب سرمایه گذاری خارجی در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با توجه به همسایگی استان خوزستان با عراق وجود دفاتر تجاری استان در این کشور بسیار ضروری و مهم است که مجوز ۲ دفتر در بصره و اربیل در مراحل پایانی است.

وی وجود دفتر تجاری استان در بصره را در راستای انجام کارهای تجاری ضروری خواند و گفت: استان اصفهان با وجود این فاصله یک دفتر تجاری در بصره دارد اما خوزستان از وجود این ظرفیت بی‌بهره‌ است که تلاش می‌شود این اتفاق به زودی به نتیجه برسد.

مشاور استاندار خوزستان در ادامه توضیح داد: در حوزه اقتصادی خوزستان اقدامات مختلفی انجام شده است اما این اقدامات منجر به نتایج در خور شان مردم استان نشده است. خوزستان استانی با برخورداری از ظرفیت‌های عظیم، در جایگاهی که باید قرار داشته باشد؛ نیست.

وی برخورداری از پنج فرودگاه، مرز زمینی و دریایی و همسایگی با کشور عراق به عنوان یک کشور وارد کننده، داشتن گمرکات و پایانه‌های مرزی، رودخانه‌های جاری و… را از جمله ظرفیت‌های این استان برشمرد.

خوزستان هاب اقتصادی و تجاری منطقه شود

عرفانی‌فر تبدیل شدن استان خوزستان به هاب اقتصادی و تجاری منطقه را از جمله هدف‌گذاری مدیریت عالی استان در حوزه اقتصاد عنوان کرد و افزود: همایش فرصت های سرمایه گذاری استان در حالی برگزار خواهد شد که جذابیت های سرمایه گذاری استان احصا و به فعالان اقتصادی داخلی و خارجی حاضر در این همایش معرفی می شوند.

وی به ضرورت تغییر نگرش نسبت به مقوله کار، اشتغال و تجارت در خوزستان را ضروری دانست و گفت: بخش زیادی از مردم این استان تمایل به مشاغلی دولتی دارند در حالی که زمانه ایجاد شغل توسط دولت گذشته است.

فرهنگ کارآفرینی در خوزستان کمرنگ است

مشاور استاندار خوزستان تاکید کرد: دنیا به سمت استارتاپ‌ها و کارآفرینی در حرکت است و این موضوع در کشورهای زیادی به فرهنگ تبدیل شده که باید در خوزستان فرهنگ کارآفرینی بیش از پیش تبیین شود.

عرفانی تاکید کرد: موضوع مدرسه کسب و کار، استارتاپ‌ها و کارگاه خلاقیت کسب و کار ویژه کودکان و نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد تا آینده سازان کشور در این مسیر به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنند.

به گفته وی فرهنگ‌سازی و بسترسازی برای اشتغال، کارآفرینی و تجارت از دیگر مولفه های دارای اولویت مدیریت اقتصادی استان تبدیل شده است.

عرفانی‌فر به مشکلات موجود در پایانه مرزی چذابه شامل نبود بارانداز مناسب، نبود نظارت بر صادرات برخی محصولات، قاچاق کالا و سوخت، نبود امکانات مناسب برای کارگران، بازرگانان و رانندگان فعال در حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: از این دست مشکلات در پایانه‌های مرزی زیاد است که این مشکلات گام به گام در حال رفع شدن هستند.

وی از جمع آوری بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان استان خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۰۰ شرکت تولید کننده فعال با محصول با کیفیت در استان وجود دارد که محصول بخش زیادی از این شرکت‌ها از قابلیت صادرات برخوردار است.

مشاور استاندار خوزستان همچنین از تدوین اطلس تجاری استان خبر داد و گفت: این اطلس در حال جمع‌آوری است که اطلاعات جامع و کامل ظرفیت‌های اقتصادی استان را در برمی‌گیرد.

مرکز مدیریت صادرات در خوزستان راه‌اندازی می‌شود

وی از راه‌اندازی مرکز مدیریت صادرات در استان خوزستان خبر داد و گفت: به دنبال راه اندازی این مرکز در استان هستیم و از کسانی که تمایل به راه‌اندازی این مراکز دارند حمایت خواهد شد.

عرفانی‌فر بیان‌کرد: نخستین مرکز مدیریت صادرات در حدود هفت سال پیش در تهران ایجاد شد؛ این مراکز شناسایی و مطالعه بازارها، مارکتینگ کالا، برندینگ کالا و رشد کسب و کار را در برعهده دارند.

وی ادامه داد: خلاء وجود مراکز مدیریت صادرات در استان خوزستان بسیار احساس می‌شود اگر مراکز مدیریت صادرات در استان وجود داشته باشند شاهد تسهیل بهتر تجارت خارجی خواهیم بود.

مشاور استاندار خوزستان در بخش دیگر سخنان خود بر تمرکز بر بازارچه های مرزی و ایجاد این بازارچه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی مکانی برای کمک به اقتصاد محلی هستند که در آن خریدار خارجی بدون نیاز به ویزا محصولات لازم را خریداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، در این نشست مقرر شد فرآیندی مشخص برای حمایت از دانشجویان استان به منظور راه اندازی استارتاپ‌ها تعیین شود. رونق گردشگری و اقتصاد ورزشی از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.