کد خبر : 47095
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

محصولات گواهی شده در خوزستان توسعه می یابد / کشاورزی خوزستان برای تولید محصول گواهی شده پتانسیل دارد

نشست هم اندیشی جهت توسعه محصولات گواهی شده در خوزستان برگزار شد.

نشست هم اندیشی جهت توسعه محصولات گواهی شده در خوزستان برگزار شد.

در جلسه ای با حضور مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی استان جهت تولید محصول گواهی شده بررسی شد.

با حضور مشاور وزیر و مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، اساتید دانشگاه ، اعضای هیئت علمی و مراکز تحقیقاتی استان، مدیران کل ادارات تابعه، معاونین و مدیران سازمان، مدیران صنایع تبدیلی و واحدهای تولیدی و مدیران ستادی شهرستان ها   جلسه هم اندیشی جهت سرمایه گذاری و راهکارهای تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک در سازمان برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در این جلسه گفت: با توجه به روند زیست محیطی و سلامت جامعه تولید محصولات کشاورزی با حساسیت ها و چالش های خاص خود روبرو می باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود: بر اساس بند ج ماده ۳۱ قانون ششم برنامه توسعه و تأکید مقام عالی وزارت حداقل رساندن آلودگی های فیزیکی و شیمیایی محصولات کشاورزی و ارتقاء کیفیت و بهبود راندمان مصرف، کاهش مصرف مواد شیمیایی در تولید و مبارزه بیولوژیک اساس تولید محصولات کشاورزی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این خصوص اقدامات مهمی در استان صورت گرفته است به طوری که در سال جاری با دستور وزیر باید  حداقل ۳۰ درصد بذر تولید گواهی شده و همه بذرهای مادری و پرورشی توسط عناصر ریز مغذی از جمله روی غنی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ کلینیک گیاه پزشکی و ۲۵۰ کارشناس ارشد گیاهپزشکی در استان وجود دارد که بر تولید محصول سالم و گواهی شده نظارت دارند همچنین ۸ انسکتاریوم و آزمایشگاه های  مختلف خاک نیز در این خصوص فعالیت دارند.

قاسمی نژاد اظهار داشت:  کمیته نظارت بر مصرف مواد کودی نیز از ۴ سال پیش پیگیری وبا هرگونه توزیع کود غیر مجاز مقابله می کند.

در ادامه مشاور رییس سازمان در محیط زیست و سلامت غذا گفت: محصولات گواهی شده از نظر امنیت غذایی برای جامعه و حفظ منابع پایه و خدادادی بسیار حائز اهمیت می باشند.

ژاله کریمی نژاد افزود: ۳ و یک دهم اراضی استان را اراضی قابل کشت بدون محدویت تشکیل می دهند و با وجود خشکسالی و اقتصاد مقاومتی استان خوزستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مقام اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اخذ اولین گواهی استاندارد برای ۳۲۳ هکتار از باغات مرکبات و مزارع گوجه فرنگی در سال ۹۱-۹۰ ، تدوین برنامه پنج ساله مدیریت تلفیقی آفات (IPM) و اخذ ۳۲۳ فقره برند سبز محصول سالم در ۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از محصولات زراعی و باغی استان طی ۵ سال اخیر از مهم ترین  اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت حفظ نباتات استان در راستای تولید محصول سالم عنوان کرد.

کریمی نژاد ارتقاء سیستم پیش آگاهی و توسعه شبکه مراقبت با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی، برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و ارتقاء کیفیت و تنوع بخشی به آفت کش های شیمیایی و غیر شیمیایی در سبد آفت از مهمترین اقدامات ۵ سال اخیر در حوزه تولید محصول سالم کشاورزی  دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد فروشگاه های مجاز استان۲۷۲ و غیر مجاز ۳۰ فروشگاه می باشد.

کریمی نژاد  دو سوم سموم استفاده شده در  استان را از نوع علف کش ها و مابقی را از نوع حشره کش ها و قارچ کش ها عنوان کرد و افزود: طبق مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به منظور کاهش سموم و آلاینده های باقیمانده در محصولات کشاورزی، باید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان نسبت به اجرای راهبردی طرح اجرای سلامت برای ۸ محصول مورد نظر وزارت، برنامه مشترکی را دنبال کنند.

در ادامه دبیر کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی غذای ایمن را غذایی دانست که هنگامیکه مطابق با استاندارد خورده می شود باعث آسیب به مصرف کننده نشود.

جعفر نژادی آب، هوا، خاک، ارگانیزم ها و نهاده ها را از عوامل مهم در تولید محصول سالم دانست و اظهار داشت: تلاش در جهت افزایش حاصلخیزی خاک با انجام مدیریت های زراعی، جلوگیری از کشت محصولات حساس و جاذب آلاینده در مناطق آلوده و تغییر الگوی کشت در مناطق با احتمال آلودگی  را از اقدامات انجام شده در جهت تولید محصول سالم بر اساس وضعیت خاک دانست.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون با توجه به ۳۵۵ نمونه ای که از بارا کود گرفته شده ۲۴۱ مورد آزمایش قرار گرفت۸۲ مود تأیید کیفیت شده و ۱۵۹ مورد نیز مورد تآیید قرار نگرفته است که از این ۱۵۹ مورد فقط سه و یک دهم درصد دارای آلایندگی عناصر سنگین هستند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در این جلسه گفت: استفاده از آفت کش ها به عنوان تکنولوژی جدید در تمام دنیا مرسوم می باشد و مشکل زمانی است که از این تکنولوژی استفاده نابجا شود.

ملک زاده افزود: استان خوزستان جزء معدود استان هایی است که در تولید محصولات استراتژیک به صورت خیلی محدود از  آفت کش ها استفاده می کند  به طوریکه از سال ۷۰ تاکنون استفاده از آفت کش ها در تولید محصوول ذرت به طور کامل قطع شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان نیز رهگیری محصولات مرغ و میگو که به طور اختصاصی در استان در حال انجام است را اقدامات مهم صورت گرفته در راستای تولید محصول سالم عنوان کرد به طوریکه ردیابی از لحظه ورود لارم میگو  و همچنین ورود جوجه به مرغداری تا دوره کامل رشد و آماده مصرف بودن قابل رهگیری می باشد.

مصطفی کنارکوهی توجه بیشتر به کشتارگاه های صنعتی و برخورد با کشتارگاه های کنار جاده ای را از معضلات در حال حاضر این بخش عناون کرد که عزم جدی و توجه ویژه مسئولین مربوطه را می طلبد.

در ادامه نیز حاضران در جلسه به مسائل و مشکلات و همچنین پیشنهادات مربوطه پرداختند.

در پایان جلسه مقرر شد پیگیری ها  جهت تکمیل آزمایشگاه همکار صورت گیرد و با  سازمان برنامه و بودجه جهت تآمین اعتبار آن رایزنی شود همچنین با همکاری تعاون روستایی، شهرداری و صندوق حمایت از بخش کشاورزی جهت عرضه و بازار محصولات گواهی شده همفکری صورت گیرد ، مدیر تنظیم بازار سازمان سریعاٌ نسبت به مئله صادرات و بازاریابی محصولات گواهی شده اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام نماید ، با همکاری بخش خصوصی و مدیران شهرستان ها شهرستان پایلوت را انتخاب کرده همچنین برنامه ها و آموزش های ترویجی در خصوص آشنایی با این نوع محصولات صورت پذیرد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.