تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

فساد سیستمی در دستگاه قضائی خوزستان وجود ندارد

فساد سیستمی در دستگاه قضائی خوزستان وجود ندارد.

فساد سیستمی در دستگاه قضائی خوزستان وجود ندارد.
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در هیچ کدام از بخش‌های دادگستری استان و سازمان‌های تابع آن، فساد سیستمی وجود ندارد.

به گزارش مهر، فرهاد افشار نیا در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهدای هفتم تیر اظهار کرد: غالب کارکنان دستگاه قضائی استان افرادی مؤمن و متعهد به نظام جمهوری اسلامی هستند که از نفوذناپذیری لازم برای انجام مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که به عهده دارند، برخوردارند. البته در جای جای دستگاه‌های اجرایی و قضائی ممکن است افرادی باشند که پا را از وظایف قانونی خود فراتر بگذارند و دست به اقدامات غیر مشروعی بزنند اما سیستم هشیار است و برخورد لازم را با این افراد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای شناسایی این نوع آسیب‌ها و معضلات، برگزاری دیدارهای مردمی است که حداقل هفته‌ای یک بار به صورت رسمی دایر است و در روزهای دیگر نیز مراجعات فوق العاده و ضروری در خصوص پرونده‌ها، صورت می‌گیرد.

افشارنیا گفت: در سال گذشته به همراه معاونان با هزار نفر از مراجعان به صورت چهره به چهره ملاقات کردیم و مشکلات آنان پیگیری شد.

وی گفت: در برخورد با کارچاق کن‌ها و دلال‌ها و افرادی که به دنبال نفوذ در دادگستری و سازمان‌های تابع هستند، با ۲۲۰ نفر از آنان برخورد و برای آنان پرونده تشکیل شد. همچنین با وکلایی که فراتر از قانون اقداماتی داشتند برخوردهای لازم صورت گرفته است.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلات ما، کمبود نیروی انسانی کافی برای اداره مطلوب دستگاه قضا در استان است. البته مشکلات مادی و کمبود نیروی انسانی در تمام دادگستری‌های کشور وجود دارد اما در خوزستان به مراتب مضاعف است به طوری که از چهار هزار و ۲۶۲ نیروی مصوب در چارت سازمانی اداری، تنها یک هزار و ۵۳۵ نفر در خدمت دستگاه هستند و از یک هزار و ۳۴ پست مصوب قضائی، ۵۷۸ پست دارای تصدی است که با آمار سنگین ورودی پرنده‌ها به دادگستری استان، کار بسیار دشوار شده است.

افشارنیا ادامه داد: در سال ۹۶، تعداد ۸۱۹ هزار و ۸۹۴ پرونده به محاکم قضائی و شوراهای حل اختلاف استان وارد شد که در سال ۹۷ این رقم معادل ۹۱۳ هزار فقره بود و لازم به ذکر است که این میزان پرونده علاوه بر دادگستری‌ها، سایر سازمان‌های قضائی را نیز درگیر می‌کند.

وی گفت: بدترین صلح از بهترین حکمی که در دادگاه صادر می‌شود بهتر است چرا که در صلح، هر دو طرف از توافق حاصله رضایت دارند.

مقام عالی قضائی استان خوزستان افزود: شورای حل اختلاف استان ۲۱۷ شعبه شهری و ۱۱۳ شعبه روستایی فعال دارد که به شعب صلحی و حکمی تقسیم می‌شوند. در سال گذشته از مجموع ۱۱۱ هزار و ۱۱۳ پرونده صلحی که قابلیت صلح و سازش را داشتند، ۳۵ درصد به سازش ختم شده است که راضی کننده است.

افشار نیا در خصوص آمار زندانیان استان خوزستان نیز گفت: در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۱ نفر به عنوان متهم و محکوم وارد زندان شدند اما رقم فعلی زندانیان ثابت زندان‌های استان ۱۰ هزار و ۷۵۳ نفر است.

وی افزود: در سه ماهه جاری ۷۰۱۰ نفر وارد زندان‌های استان شدند که در ورودی‌ها به زندان نسبت به سال گذشته متأسفانه ۱۳ و نیم درصد افزایش داشته‌ایم.
۳۹ و نیم درصد تعداد زندانیان استان مربوط به جرم سرقت است که به مشکلات معیشتی و بیکاری بر می‌گردد. همچنین ۲۰ درصد این آمار نیز مربوط به افرادی است که در جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان گردان فعالیت حرفه‌ای در زمینه خرید و فروش دارند.

افشارنیا گفت: شوراهای حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی از کارگروه‌های موفق دادگستری استان در زمینه پیشگیری از جرایم است.

وی با بیان اینکه رمز پیشرفت و موفقیت استان در افزایش سرمایه گذاری است، گفت: سرمایه‌های دولتی کافی نیست و بخش خصوصی باید وارد میدان شود تا ضمن داشتن اقتصاد پایدار، نرخ اشتغال نیز افزایش یابد. در این خصوص اقدامات جدی در ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی دادگستری استان صورت گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.