کد خبر : 50753
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

خوزستان روی سکوی نخست آبزی پروری کشور / امضای تفاهم نامه سه جانبه مرکز ملی توسعه و توان افزایی شیلات ایران

خوزستان روی سکوی نخست آبزی پروری کشور / امضای تفاهم نامه سه جانبه مرکز ملی توسعه و توان افزایی شیلات ایران

خوزستان روی سکوی اول آبزی پروری کشور قرار دارد.

رییس سازمان شیلات ایران ،از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه مرکز ملی توسعه و توان افزایی شیلات ایران با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار خبر داد و گفت: خوزستان روی سکوی اول آبزی پروری کشور قرار دارد.

تفاهم‌نامه سه‌جانبه مرکز توسعه و توان‌افزایی شیلات ایران با حضور عیسی منصوری، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان شیلات ایران، استاندار خوزستان، مدیرکل شیلات خوزستان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان منعقد شد.

نبی اله خون میرزایی، رییس سازمان شیلات ایران ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر اظهار کرد : این تفاهمنامه به منظور تحقق اهداف بلند مدت شیلات خوزستان است که کمک بسیاری  در زمینه تکمیل زنجیره های تولید و بالاتر بردن ارزش این صنعت خواهد کرد.
خون میرزایی بیان کرد : با توجه به نیروی انسانی توانمند و مدیریت های خوب در دستگاه‌های اجرایی مربوطه ، این همکاری مشترک الگویی موفق برای سراسر کشور خواهد بود. روند توسعه فعالیت های شیلاتی در خوزستان طی سال های اخیر، به عنوان یک ظرفیت اقتصادی برجسته و قابل توجه برآورد شده است.

وی به ظرفیتهای ویژه خوزستان نسبت به دیگر استان ها اشاره کرد و گفت  : خوزستان  گام های مثبتی در توسعه آبزی پروری در سطح کشور برداشته است و البته هنوز  ظرفیتهای بیشتری دراین استان برای بهره برداری وجود دارد .

خون میرزایی گفت : با توجه به ظرفیت تولید، اشتغال، ارزش، ارزآوری و صادرات به یک توسعه همه جانبه اقتصادی در این بخش نیاز داریم.
خون میرزایی تصریح کرد: : فضای همدلی و هم افزایی و امیدواری در حوزه تولید، اشتغال، درآمد زایی و توسعه استان به وجود آمده است و روند شتابی که خوزستان در انتخاب رتبه اول آبزی پروری کشور کسب کرده ، مدیون زحمات همکاران ما در بخش های مختلف بوده است.
رییس سازمان شیلات ایران گفت : رویکرد توسعه شیلات در دنیا یک رویکرد مبتنی بر توسعه آبزی پروری است که خوشبختانه در خوزستان همین رویکرد دنبال می‌شود و تمرکز بر روی توسعه پرورش است.
وی افزود: تکمیل زنجیره‌های تولید و ارزش، می تواند ارزش های بیشتری برای ما فراهم آورد . لذا  توجه بیشتر به مباحث بازاریابی، برندسازی، توسعه صادرات مبتنی بر آموزش نیروی انسانی و ارتقای توانمندی ها موضوعی است که باید به آن توجه شود .
این تفاهم نامه باعث پیشرفت بیشتر منطقه می شود
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور نیز ، انعقاد این تفاهم نامه را در اشتغالزایی وپیشرفت بیشتر منطقه موثر خواند و گفت : فعالیت‌های دارای ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی در حمایت و اولویت  هستند.
عیسی منصوری ، با اشاره به اینکه کشاورزی به‌عنوان یکی از اولویت‌ها موردحمایت دولت است، افزود: شیلات  یکی از زیر مجموعه های بخش کشاورزی است که بر اساس گرایش‌ها و محصولات ،تمرکز در این بخش برای موفقیت‌های همراه با  بهره‌وری بالاتر ضروری است.
این مقام مسئول بیان کرد : با توجه به اینکه در سراسر کشور بر اساس محصولات و گرایش‌ها قطب‌ها ،شناسایی و موضوع حمایت  از ظرفیتهای اقتصادی استان ها تعریف شده است ؛ خوزستان نیز  به‌عنوان یکی از نقاط با ظرفیت بالای اقتصادی در حوزه  شیلات معرفی شده است .
منصوری یادآور شد: اولین گام برای استفاده بیشتر از ظرفیت ها ،  تجهیز صیادان به دستگاه ماهی یاب  است که سبب افزایش صید می‌شود. دراین صورت ، صیادان نیازمند ماهیگیری در مناطق دورتر، کشتی پشتیبان و سردخانه‌های بیشتر می‌شوند که اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  این امورکه در بخش های مختلف کشاورزی وشیلات  با کمک بخش خصوصی  در حال انجام است می‌تواند به موفقیت‌های خوب و افزایش بهره وری واشتغالزایی منجر شود .
وی افزود: برای برطرف کردن نقطه‌ضعف‌ها در این‌گونه فعالیت‌ها ،نهادهایی انتخاب شده تا مشکلات شیلات با دیگر بخش های صنعت را رفع کند ،چراکه خوزستان از ظرفیت‌های کیفی و کمی و همچنین مدیریتی بالایی در این بخش برخوردار است.
تمرکز شیلات در تفاهم نامه سه جانبه مرکزملی بر تکمیل زنجیره تولید است
مدیرکل شیلات خوزستان نیز  در ادامه این آیین به بیان رتبه های نخست شیلات  استان در آبزی پروری کشور، پرورش ماهیان گرمابی، صید آبهای داخلی ( رودخانه ها و تالاب ها)  پرداخت و  گفت: خوزستان از لحاظ تولیدات شیلاتی ۱۰ درصد تولیدات کشور را  به خود اختصاص داده است.

فتح اله ابوعلی اذعان کرد : تولید ماهیان سردابی در خوزستان امسال از رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است .از این رو ، با کلنگ‌زنی مجتمع پرورش ماهی سردابی اندیمشک ظرفیت تولید ماهیان سردابی به ۳ برابر میزان موجود خواهد رسید.
ابوعلی، با اشاره به طرح های تولیدی شیلات در سطح استان  گفت : زنجیره های متعددی در زنجیره ارزش یک محصول ( اعم از زنجیره تولید، تامین و بازار و فروش) وجود دارد که در این تفاهم نامه سعی شد زنجیره را کامل اجرا کنیم و علاوه بر تولید ،  بر بخش های مختلف  تمرکز کنیم تا به توسعه و اشتغال پایدار برسیم.
وی گفت: اهداف ما در مجموعه شیلات، توسعه و گسترش مشاغل خرد در کنار مشاغل کلان است. دراین راستا موفق شدیم با سرانه ی ۱۳۰ میلیونی اشتغال ایجاد کنیم .
مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: بسیاری از موضوعات مهمی که در بحث تولید داریم در این طرح و تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفه ای گنجانده شده تا بتوانیم نیروی ماهر برای این توسعه استقرار کنیم .
ابوعلی خاطر نشان کرد: عمده فعالیت های استان در حوزه صیادی و آبزی پروری با تشکل‌های تعاونی است و در قالب اتحادیه ها کلیه برنامه ها پیگیری می شود.
وی اظهار امیدورای کرد تا با یک برنامه ریزی و هماهنگی های حساب شده  خوزستان در این طرح، یک الگوی موفق برای کشور انتخاب شود ؛ چراکه خوزستان همانطور که در تولید تمام محصولات کشاورزی پیش قدم بوده، شایسته این الگو سازی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.