تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

وزیر نفت همزمان با دهه مبارک فجر در سفر به خوزستان عنوان نمود:

بهره‌برداری از ۷ پروژه نفت و گاز با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در خوزستان

بهره‌برداری از ۷ پروژه نفت و گاز با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در خوزستان

وزیر نفت ایران، در سفری که همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور افتتاح پروژهای آماده بهره برداری صنعت نفت به خوزستان داشت، تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجر، توفیق بهره‌برداری از هفت پروژه نفت و گاز با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در استان خوزستان به وجود آمده این پروژه‌ها در بخش‌های بالا و پایین دستی صنعت نفت و گاز قرار دارند و به ظرفیت تولید نفت و گاز کشور افزوده خواهند شد.

آفتاب کارون:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، مهندس جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در سفری که همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور افتتاح پروژهای آماده بهره برداری صنعت نفت به خوزستان داشت، تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجر، توفیق بهره‌برداری از هفت پروژه نفت و گاز با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در استان خوزستان به وجود آمده این پروژه‌ها در بخش‌های بالا و پایین دستی صنعت نفت و گاز قرار دارند و به ظرفیت تولید نفت و گاز کشور افزوده خواهند شد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه این تولیدات باعث افزایش عایدات سالانه کشور به میزان سه میلیارد دلار خواهد شد، تاکید کرد: با تبدیل تولیدات نفتی به محصولات فراورده‌های نفتی و صادرات آنها، ارزش افزوده بالایی به دست می‌آید. همچنین، صادرات این تولیدات نیز به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

مهندس اوجی در ادامه، به تلاش‌های صنعت نفت در ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و این دستاوردها را مرهون برکت جمهوری اسلامی، خون شهدا، میراث امام راحل و پشتیبانی مقام معظم رهبری دانست.

وزیر نفت به این نکته اشاره کرد که: قبل از انقلاب، صنعت نفت در خوزستان به شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی انسانی یا نیروی متخصص ایرانی در این صنعت دخیل نبود. اما اکنون با تلاش ده‌ها هزار متخصص داخلی، توسعه میادین نفتی و گازی در دریا و خشکی توسط ایرانیان انجام می‌شود.

وزیر نفت ضمن تشکر از تلاش‌های مجاهدانه کارکنان صنعت نفت و گاز کشور ابراز امیدواری نمود که با استفاده از توانمندی‌های داخلی، صنعت نفت و گاز ایران در آینده‌ای نزدیک به سرعت رشد و توسعه  چشم گیری دست یابد.

وی در ادامه اعلام کرد: با تلاش و همت ده‌ها هزار متخصص داخلی، صنعت نفت و گاز در کشور در حال توسعه است. این متخصصین و نیروهای مخلص و صنعتگران در بخش بالادست توسعه میادین نفتی و گازی، به صورت فعال در مناطق دریایی و خشکی فعالیت می‌کنند تا صنعت نفت نیازمند متخصصان خارجی نباشد.

وزیر نفت افزود: در بخش بالادست تولید نفت، نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت و بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز خام تولید می‌شود. این مقدار تولید گاز خام در گذشته حدوداً ۲۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است و صنعت گازی در آن زمان وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب، صنعت پتروشیمی فقط یک واحد در شیراز و یک میدان گازی با نام بیدبلند وجود داشت. اما اکنون، به لطف و دعای خیر شهدا، امروز کشور دارای ۲۳ پالایشگاه گازی است که حدود ۸۵۶ میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می‌کنند.

وزیر نفت بیان کرد: صنعت پتروشیمی پس از انقلاب، رشد قابل توجهی داشته است و اکنون بیش از ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند. این پیشرفت‌ها به برکت خون شهدا به وجود آمده‌اند.

وی افزود: در دولت فعلی، ۱۳۲ پروژه نیمه تمام وجود دارد این پروژه‌ها به ارزش ۲۸ میلیارد دلار است و انتخاب این پروژه‌ها بر اساس ارزش تولید بالا و افزوده برای صنعت گاز، نفت و محصولات پتروشیمی است. همچنین، ۵۰ پروژه جدید با ارزش ۴۸ میلیارد دلار در حال اجرا هستند. از جمله این پروژه‌ها، فاز ۱۱ پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و پالایشگاه فاز دوم آبادان است.

در راستای توسعه صنعت نفت و گاز در ایران، شرکت ملی نفت با همت همکاران خود، امروز هشت پروژه جدید در بخش نفت و گاز به شبکه گاز سراسری کشور اضافه کرد. در بخش نفت، بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت و در بخش گاز، ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه شد.

اوجی افزود: در حوزه صنعت نفت و گاز، رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده اند که بی‌سابقه بوده است. و تا پایان سال جاری نزدیک به هشت قرارداد جدید با شرکت ملی نفت منعقد خواهد شد همچنین هشت پروژه با ارزش ۱۴ میلیارد دلار در زمینه توسعه میادین نفتی و گازی آغاز خواهند شد.

وی ادامه داد: رشد تولید به معنای رشد صادرات و درآمدهای ارزی برای کشور است و ایجاد اشتغال می‌تواند عاملی برای توسعه اقتصادی کشور باشد.

اوجی به اشاره به بازدید از پتروشیمی شهرستان اندیمشک، اعلام کرد: پروژه پتروشیمی ابن سینا، که ۱۴ سال به تعویق افتاده بود، در نهایت به نتیجه رسیده و از اردیبهشت ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار توسط هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس انجام شده است.

اوجی خبر خوبی را نیز اعلام کرد و گفت که تا پایان سال، چندین پروژه دیگر در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به بهره‌برداری خواهند رسید و پروژه‌های جدیدی نیز آغاز خواهند شد.

وزیر نفت نیز تاکید کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی، شرکت ملی نفت ایران توان علمی و لجستیکی خود را به تعداد زیادی پروژه عام المنفعه در کشور اختصاص داده است. با این تدابیر، فقط در خوزستان قریب به ۳۸۰ پروژه به مرحله بهره برداری رسیده‌اند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.