کد خبر : 55297
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

دکتر بدر سودانی؛ حقوقدان برجسته کشور:

باید به حقوق شهروندی بعنوان یک اصل اساسی توجه شود / مردم باید حقوق اساسی خود را بشناسند

باید به حقوق شهروندی بعنوان یک اصل اساسی توجه شود / مردم باید حقوق اساسی خود را بشناسند
باید به حقوق شهروندی بعنوان یک اصل اساسی توجه شود

یک حقوقدان برجسته کشور با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر مبنای احکام شرع مقدس است، به حقوق شهروندان توجه ویژه‌ای دارد و از سویی دیگر امام راحل و مقام معظم رهبری هم بر اصول حقوق شهروندی تأکید داشته ‌اند گفت: باید به حقوق شهروندی بعنوان یک اصل اساسی توجه شود.

دکتر بدر سودانی سادری در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: ضروری است که منشور حقوق شهروندی در عمل هم اجرایی شود. در خصوص حقوق شهروندی چند ماده قانونی هم وجود دارد ولی در عمل این قوانین بدرستی بکار گرفته نمی شوند و یا نادیده گرفته می شوند که این یکی از معضلات است. باید بر روی اجرای قوانینی که در حوزه حقوق شهروندی وجود دارد بیشتر نظارت شود.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در واقع حقوقی است که در قالب محورهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و توسط یک دولت پایه گذاری می شود گفت: اعتقاد داریم ترویج حقوق شهروندی چیزی نیست که بتوانیم آن را با دستورالعمل و به شکل دستوری انجام دهیم. باید موضوع حقوق شهروندی از طریق فرهنگ سازی در جامعه ترویج یابد.

مولف کتاب میانجی گری کیفری با اشاره به اینکه حقوق شهروندی مهمترین مطالبه مردم در جوامع مدنی است گفت: باید تمام اقشار جامعه از خدمات یکسان بهره مند باشند و نمی شود که گفت که یک عده از مردم شهر از خدماتی که ارائه می‌شود بی‌بهره باشند.

سودانی گفت: پاسخگو بودن در برابر مردم، حاکمیت قانون، نظارت کامل بر انجام امور و همچنین کار را به کاردان سپردن از مهمترین شاخص های اولیه در گفتمان حقوق شهروندی است.

وکیل و مشاور حقوقی نمونه کشور تاکید کرد: برای تحقق اهداف حقوق شهروندی در ابتدا ضروری است که مردم از حق و حقوقی که دارند آگاهی پیدا کنند و بدانند در مقابل دستگاه‌های دولتی، ارگانها و مجلس چه حقوقی دارند. مردم باید حقوق اساسی خود را بخوبی بشناسند و آن را مطالبه کنند چون اگر مردم حقوق خود را بشناسند و آن را مطالبه کنند در تحقق آن تأثیرگذار خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.