کد خبر : 51888
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

بازخوانی ویژگی های مکتب حاج قاسم سلیمانی / به قلم حسین عبدالعزیزی

بازخوانی ویژگی های مکتب حاج قاسم سلیمانی / به قلم حسین عبدالعزیزی

مکتب حاج قاسم سلیمانی، مکتب بصیرت است

 به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سرافراز و پر افتخار اسلام و سردار مقاومت و سرباز ولایت شهید سپهید حاج قاسم سلیمانی هر چند که قلم از نگارش در خصوص ویژگی های این شهید عزیز عاجز است اما سعی می کنم از نگاهی دیگر نگرشی به برخی از ویژگی های این شهید بزرگوار بیندازم.
مکتب در هر نوع اندیشه‌ای که باشد، برآیند و تعریفی دارد. مکتب رو تعریف کنید چیست؟ مکتب حاج قاسم سلیمانی، مکتب بصیرت است، مکتبی که به مانند منظومه‌ای از فکر و نظریه است و خصوصیت عملی و رفتاری دارد. از این رو می توان گفت: یه نوع مکتب نظامی هماهنگ و منسجم است که قابلیت الگوشدن دارد؛ یعنی می‌توان از آن الگوی عملی پیدا کرد. به همین دلیل رهبری تنها درخصوص امام خمینی(ره) و حاج قاسم از عنوان مکتب استفاده کردند.
مکتب حاج قاسم ضرورت امروز کشور است و از آن می توان به عنوان الگوی عملی بخش های مدیریتی و اجرایی کشور نیز بهره برد.
و اما ویژگی های مکتب حاج قاسم چیست؟
الف- اقتدار ایران در عین نفوذ در قلب های مردم هدف غایی سپهبد قاسم سلیمانی است؛ از این رو نگاهش وجود دشمنان را می لرزاند و نامش نیز شاه کلید تمام قفل درهای بسته ی قلب های مردم جهان است، عکسش هم مرهمی بر تمام غم های دنیاست.
ب- شجاعت: حضور در خط مقدم مبارزه با تروریسم، آن هم داعش یکی از خشن‌ترین و افراط‌گرایانه‌ترین انواع آن، نشان‌دهنده شجاعت بی‌حد و اندازه سردار سلیمانی در نبردهای میدانی بوده است.
۳-تدبیر: ویژگی دیگر سردار سلیمانی در حوزه نظامی‌گری و عملیات‌های نظامی، تدبیر ایشان بود. مجموعه عملیات‌های تحت فرماندهی او و همچنین واحدهای مختلف گروه‌های مقاومت در منطقه با وجود موانع و چالش‌های متعدد از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها، در مجموع موفقیت‌آمیز بوده است.
۴- فراجناحی اندیشیدن و عمل کردن: سردار سلیمانی در حوزه سیاسی نیز با دوری از جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی خود را به‌صورت شخصیتی فراجناحی و فراحزبی مطرح کرد که هم‌زمان با شجاعت مواضع خود را نیز بیان می‌داشت. همین امر سبب شد که ایشان مورد احترام جریان‌های مختلف سیاسی در ایران قرار بگیرد.
۵- عقلانیت و دوراندیشی: باید اذعان کرد که سردار سلیمانی برای دوستداران و هوادارانش تنها فرماندهی مقتدر نظامی نبود، بلکه فرماندهی خردورز، مدبر و همچنین شخصیتی کاریزماتیک و مورد احترام شناخته می‌شود و از این منظر از صرف قهرمان نظامی فراتر رفته است.
۶-ولایتمداری: سرداری که خالصانه عاشق شهادت و ولایت بود ، خود را سرباز ولایت می دانست و تمام زندگی اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود .
۷- ظلم ستیزی: شهید سپهبد قاسم سلیمانی امروز تنها یک فرمانده نیست بلکه یک اسطوره بزرگ است؛ اسطوره مقاومت در برابر ظلم و ظالم بود.
۸:اخلاص: حاج قاسم اسوه اخلاص و کار بی‌منت برای خدا، سرمشق تلاش و پشتکار برای مردم و میهن اسلامی بود.
۹- ساده‌زیستی: مردمی زندگی کردن و همسطح آنها بودن و خدمتگزاری به مردم ویژگی همیشگی سردار دلها بود و به همین سبب محبوب مردم بود.
سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت.
و همواره ملّت غیور و شهید پرور ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت.
حاج قاسم در یک کلمه با همه ویژگی های شخصی و فرماندهی، قهرمان مبارزه در راه آرمان، بی آنکه به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی از «غیر خدا» ترسی داشته باشد و به این علت «شهید سلیمانی چهره بین المللی مقاومت است و همه دل بستگان مقاومت خون خواه او هستند.» این عنوان فرمایشی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی است که در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه ایشان در سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ بیان شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.