کد خبر : 48361
تاریخ انتشار : جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

اگر طرح «کاهش» عقب بیافتد؛ در آلودگی هوا دچار مشکل می‌شویم

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: با توجه به احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح کاهش (LEZ) در تهران که از ابتدای آبان شروع شده و بر اساس آن همه خودروهای در حال تردد در این شهر، باید دارای برگه معاینه فنی باشند، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

با توجه به احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح کاهش (LEZ) در تهران که از ابتدای آبان شروع شده و بر اساس آن همه خودروهای در حال تردد در این شهر، باید دارای برگه معاینه فنی باشند، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعویق دو ماهه به این معناست که اجرای طرح کاهش از دی‌ماه شروع شود، این درحالیست که مسئله آلودگی هوا در تهران از هفته ابتدایی آذرماه شروع می‌شود و اگر دو ماه عقب بیافتد؛ دچار مشکل می‌شویم چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته پدیده وارونگی دما (inversion)، از هفتم آذرماه شروع شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال شهرداری و پلیس در زمینه فراهم کردن مقدمات اجرای فاز دوم طرح کاهش خوب عمل کردند و طرح را خوب پیش بردند، گفت: اجرای طرح کاهش به طور «ارشادی» طی دو هفته اول آبان، ایرادی ندارد و مردم فرصت دارند که برگه معاینه فنی را اخذ کنند و به آنها فشار نیاید اما با دو ماه تعویق موافق نیستیم. تعویق دو ماهه برای اجرای طرح کاهش، اصلا به صلاح نیست و باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه شاید هنوز برخی رانندگان تهرانی اقدام به دریافت برگه معاینه فنی نکرده باشند، گفت: بر اساس آمارها، ۶۴ درصد خودروهای در حال تردد در تهران، برگه معاینه فنی دارند و این به این معناست که در سال گذشته حدود ۳۶ درصد خودروها معاینه فنی نداشتند، اما بر اساس مرحله دوم طرح کاهش اخذ برگه معاینه فنی توسط همه خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند؛ ضروری است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ازدحام خودروها برای دریافت برگه معاینه فنی منجر به تعویق در اجرای طرح کاهش شود؟ گفت: به هر حال از سال گذشته تعدادی از خودروها هنوز اقدام به اخذ برگه معاینه فنی نکرده‌اند، ضمن اینکه معاینه فنی تعدادی از خودروها هم به پایان می‌رسد، بنابراین اینکه در این مقطع (زمان شروع اجرای مرحله دوم طرح کاهش) ازدحام خودروها برای دریافت معاینه فنی بالا باشد؛ طبیعی است.

تجریشی در مورد احتمال تعویق دو ماهه اجرای فاز دوم طرح کاهش اظهار کرد: ازدحام خودروها در شرایط حاضر طبیعی است و کاری هم نمی‌توان انجام داد و اگر اجرای طرح دو ماه هم به عقب بیافتد؛ باز عده‌ای هستند که اخذ برگه معاینه فنی را به دقیقه آخر موکول کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اثرگذاری طرح کاهش تاکید کرد: باید خودروهای فاقد معاینه فنی، حتما اعمال جریمه شوند. از نظر من این جریمه بازدارنده خواهد بود و در بلندمدت از طریق بهبود کیفیت خودروها به لحاظ آلایندگی و خارج شدن خودروهای آلاینده، باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این باره وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز ضمن ابراز مخالفت با تاخیر در اجرای فاز دوم طرح کاهش به ایسنا، گفت: قانون معاینه فنی مربوط به سال ۱۳۵۳ مربوط می‌شود بنابراین تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش تنها به کسانی کمک می‌کند که تاکنون هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در مورد ضروت اخذ برگه معاینه فنی نداشته‌اند. همچنین قوانین بالادستی مثل «قانون هوای پاک»، بر ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط کلیه خودروها تاکید دارد. افزون بر این، در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مصوبه‌ای مربوط به اجرای مرحله دوم کاهش از ابتدای آبان‌ماه به تصویب رسیده است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.