کد خبر : 55949
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

انرژی‌ خورشیدی؛ از تصفیه آب تا درمان سلول‌های سرطانی

انرژی‌ خورشیدی؛ از تصفیه آب تا درمان سلول‌های سرطانی
عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز آخرین تحقیقات انجام شده در حوزه انرژی‌های تجدپذیر در این دانشگاه را تشریح کرد.
عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز آخرین تحقیقات انجام شده در حوزه انرژی‌های تجدپذیر در این دانشگاه را تشریح کرد.
منصور فربد در گفتگو با ایسنا، در خصوص استفاده از انرژی‌های نو، اظهار کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در خوزستان بسیار محدود و اندک است با وجود اینکه آب و هوای خوزستان اغلب آفتابی است و به راحتی می‌توان از آن برای تولید انرژی استفاده کرد اما استفاده از پنل‌های خورشیدی بسیار محدود و کم است و مزارع خورشیدی دیده نمی‌شوند و خوزستان در رده‌های آخر استفاده از انرژی خورشیدی در ایران است.
نورگرمایی و شیرین کردن آب شور
وی با اشاره به آخرین تحقیقات علمی انجام‌شده در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ادامه داد: از خورشید دو نوع استفاده می‌توان داشت. می‌توان از نور آن برای تولید برق و از گرما برای دیگر موارد استفاده کرد. به عنوان نمونه از گرمای خورشید می‌توان برای تولید بخار آب شیرین از آب‌های شور و فاضلاب‌ها استفاده کرد. استفاده از انرژی خورشید ارزان است چون استحصال بخار آب از آب شور نیاز به مصرف سوخت دارد و اگر بخواهیم از سوخت استفاده کنیم قطعا هزینه تمام شده آن گران‌تر خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: فوتوترمال یا نورگرمایی عبارت است از استفاده از گرمای خورشید برای کاربردهای مختلف از جمله استحصال آب شیرین در دستگاه‌های آب ‌شیرین‌کن است.
کاربرد مادون قرمز در درمان سلول‌های سرطانی
وی با بیان اینکه طیف نور خورشید در ناحیه مرئی و مادون قرمز کاربردهای مختلف دارند، گفت: از نور نامرئی خورشید یا مادون قرمز برای درمان برخی بیماری‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه شهید چمران اهواز، مشخص شد که یکی از کاربردهای مادون قرمز از بین بردن سلول‌های سرطانی و باکتری‌ها است و تاباندن تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه لیزر مادون قرمز روی سلول‌های سرطانی در حضور مواد فوتوترمال باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
فربد گفت: مواد فوتوترمال نور بیشتری نسبت به مواد دیگر جذب می‌کنند. تاکنون سه مقاله با موضوع فوتوترمال‌تراپی در مجلات معتبر علمی چاپ و تاثیر مادون قرمز در از بین بردن سلول‌های سرطانی به خوبی مشخص شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: فوتوترمال‌تراپی یک شیوه جدید درمان سرطان است که کار بر روی آن در مجامع علمی و تحقیقاتی و همچنین در دانشگاه شهید چمران اهواز در قالب پروژه‌های دکتری در جریان است.
وی با اشاره به دیگر کاربرد نور خورشید گفت: واژه فتوکاتالیست، به کاتالیزورهایی اطلاق می‌شود که در حضور نور فعال می‌شوند. بخش عمده این مواد اکسیدهای جامد نیمه هادی هستند که با جذب فوتون‌های نور، یک جفت الکترون-حفره در آن‌ها ایجاد می‌شود. این جفت الکترون حفره می‌تواند با مولکول‌هایی که در سطح این ذرات قرار دارند واکنش داده و کاربردهای خاصی را پدید آورند.
 وی با بیان اینکه برخی کاتالیست‌ها به وسیله نور خورشید فعال می‌شوند، یادآور شد: با تاباندن نور خورشید به کاتالیست‌ها می‌توان آن‌ها را فعال و سپس آلودگی‌ها را از بین برد. به این شیوه از بین بردن آلودگی‌ها تخریب فوتوکاتالیستی گفته می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.