کد خبر : 46534
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲:۵۷

افزایش قابل توجه تعداد زلزله‌های اردل از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶/ریزش کوه در ۵ محور مواصلاتی

[ad_1] پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون: دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز خرسندی که زلزله ۴٫۶ اردل استان چهارمحال و بختیاری خسارت و تلفات قابل ملاحظه‌ای نداشته است، افزود: به منظور دریافت اطلاعات بیشتر از این زلزله مطالعات میدانی از این منطقه و همچنین بر روی لرزه‌خیزی و زمین‌لرزه‌های قبلی منطقه

[ad_1]
پایگاه خبری – تحلیلی آفتاب کارون:

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز خرسندی که زلزله ۴٫۶ اردل استان چهارمحال و بختیاری خسارت و تلفات قابل ملاحظه‌ای نداشته است، افزود: به منظور دریافت اطلاعات بیشتر از این زلزله مطالعات میدانی از این منطقه و همچنین بر روی لرزه‌خیزی و زمین‌لرزه‌های قبلی منطقه با همکاری دبیر کارگروه زلزله استان چهار محال‌و بختیاری و رئیس اداره راه وشهرسازی اردل انجام شد.

وی با اشاره به خسارات ناشی از این زلزله، یادآور شد: در اثر رخداد زمین‌لرزه ۱۰ مهر در اردل استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن، در مسیر محور “شیخ محمود” به “دوازده امام” (پل ملک) ریزش کوه رخ داد. همچنین محور “سرچاه” به “لیرابی” دچار ریزش شد.

بیت‌اللهی ادامه داد: علاوه بر آن محور اردل به سه “راه جونقان” و تنگ “درکش ورکش” دچار ریزش شد، ضمن آنکه در محور “رستم آباد” به تنگ “بیابان دره دیناران” نیز شاهد ریزش سنگ بودیم که در همان دقایق اول با کوشش اداره راهداری شهرستان تمامی جاده‌ها باز شد.

این محقق حوزه مخاطرات خاطر نشان کرد: البته بعضی از مسیرها و تونل همچنان به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند.

ریزش سنگی در محورهای مواصلاتی شهرستان اردل

خسارت ساختمان‌های مسکونی

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بیان خسارات ساختمان‌ها ناشی از زلزله ۱۰ مهرماه پرداخت و یادآور شد: این خسارت‌ها جزئی و شامل ترک خوردن برخی از منازل خشت و گلی و بنایی روستایی بوده است.

به گفته وی ساختمان‌های خسارت دیده ارزش مقاوم‌سازی ندارد و لازم است نسبت به نوسازی آنها اقدام کرد.

خسارت‌های منازل مسکونی در زلزله ۴٫۶ اردل

بیت اللهی با اشاره به تلفات جانی ناشی از این زلزله یادآور شد: طبق اطلاعات دریافتی در این زلزله فروریزش ساختمان و تلفات جانی گزارش نشده است. تنها بر اساس گزارش هلال احمر دو نفر که هر دو مرد بودند، دچار جراحت مختصری شدند.

نتایج مطالعات میدانی از لرزه‌خیزی منطقه

وی با اشاره به سابقه لرزه‌خیزی این منطقه گفت: با توجه به گسترش شبکه لرزه نگاری کشور، توزیع زمین‌لرزه‌های این منطقه در ۱۲ سال اخیر مطابق با تصویر ذیل است.

لرزه‌خیزی منطقه رومرکز زلزله اردل در ۱۲ سال اخیر

به گفته وی، توزیع آماری زلزله‌های منطقه اردل بر حسب بزرگی در تصویر ذیل نشان داده شده است.

تعداد رخداد زلزله برحسب بزرگا

وی با اشاره به عمق زلزله‌هایی که در این منطقه رخ داد، یادآور شد: بر اساس مطالعات ما عمده زمین‌لرزه‌هایی که در این ناحیه رخ داده در عمق ۱۲ کیلومتری تا عمق ۲۵ کیلومتری بوده است.

تعداد رخداد زلزله بر حسب عمق

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در عین حال خاطر نشان کرد: در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به دلیل زلزله‌های با بزرگای ۴٫۹، ۵ و ۵٫۱ تعداد رخداد به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

تعداد زلزله‌های رخ داده در منطقه به ازای زمان

بیت‌اللهی با اشاره به تغییرات تعداد زلزله‌ها در بازه‌های یک ماهه در اردل، یادآور شد: قبل از رخداد زلزله ۴٫۶ روز ۱۰ مهرماه تغییر قابل ملاحظه‌ای در رژیم لرزه‌خیزی منطقه رومرکز مشاهده نمی‌شد. تصویر ذیل پریودیک و نوسان تعداد رخداد به ازای زمان را نشان‌ می‌دهد که قابل توجه است.

تعداد رخداد زلزله برحسب زمان

وی اضافه کرد: علاوه بر تعداد زلزله‌ها به ازای پریودهای یک ماهه، انرژی زلزله‌ها نیز در همان بازه زمانی از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۸ در شکل ذیل نشان داده شده است که ریتمی همانند نمودار بالا را دارد.

انرژی آزاد شده برحسب زمان

بیت‌اللهی یادآور شد: در این مطالعات مهندس نگار سودمند و مهندس معصومه سلیمانی همکاری داشتند.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.