کد خبر : 52239
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

ابراز نگرانی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی از نحوه رهاسازی آب در کارون و دز / خروجی آب باید بر مبنای استفاده کشاورزی، از الان تا پایان فصل ثابت باشد / به صداقت و تعهد مدیرعامل سازمان آب و برق اعتقاد داریم ولی به مدیران وزارت نیرو نه / آیا مدیران آب نیرو با این شیوه رهاسازی آب، نگران وقوع سیلاب در پاییز نیستند؟؟

ابراز نگرانی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی از نحوه رهاسازی آب در کارون و دز / خروجی آب باید بر مبنای استفاده کشاورزی، از الان تا پایان فصل ثابت باشد / به صداقت و تعهد مدیرعامل سازمان آب و برق اعتقاد داریم ولی به مدیران وزارت نیرو نه / آیا مدیران آب نیرو با این شیوه رهاسازی آب، نگران وقوع سیلاب در پاییز نیستند؟؟
آیا مدیران آب نیرو با این شیوه رهاسازی آب، نگران وقوع سیلاب در پاییز نیستند؟؟

آفتاب کارون – امید فراز

 

سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی خوزستان با ابراز نگرانی شدید از نحوه رهاسازی آب در کارون و دز گفت: خروجی آب باید بر مبنای کشاورزی، از الان تا پایان فصل ثابت باشد. الان خروجی آب از کارون را کم کرده اند ولی احتمالا برای تولید برق در آینده حجم زیادی آب رها خواهد شد که دیگر به درد کشاورزی نمی خورد و به دریا می ریزد. به صداقت و تعهد مدیرعامل سازمان آب و برق اعتقاد داریم ولی به مدیران وزارت نیرو نه. آیا مدیران آب نیرو با این شیوه رهاسازی آب، نگران وقوع سیلاب در پاییز نیستند؟؟

سید لطیف سیف السادات توضیح داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود از مخازن سدها، مجموعه سدهای کارون ۸۹۸۰ میلیون متر مکعب با ۷۳ درصد پر بودن دارد و در حال حاضر در حدود ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه، آورد این مخازن می باشد. با توجه به اینکه خروجی سد گتوند علیا، خروجی همه سدهای زنجیره کارون به دشت خوزستان است و مقدار آن به کمتر از ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه است در پایان شهریور ماه یعنی فقط ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از حدود ۸۹۸۰ میلیون متر مکعب تخلیه خواهد شد و بیش از ۸۰۰۰ میلیون متر مکعب باقیمانده با توجه به حداکثر ظرفیت این سدها که ۱۲۰۰۰ میلیون متر مکعب می باشد، تاب آوری این سدها در مقابل بارندگی های پاییزه و زمستانه در حدود ۴۰۰۰ میلیون متر مکعب است که ممکن است با یک باران یا دو باران در حوضه های بالادست این سدها اتفاق بیافتد.

وی در تشریح وضعیت رودخانه دز هم گفت: وضعیت رودخانه دز هم از مجموعه کارون از لحاظ مدیریتی، بغرنج تر است. سد دز با داشتن ۲۰۰۰ میلیون متر مکعب در مخزن و درصد پر بودن و درصد آورد بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب در ثانیه خروجی آنها تنها ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه است که همه آن به شبکه آبیاری دز منحرف می شود و پایین دست رودخانه دز تنها پذیرای زه آب بوده و حتی این زه آب به انتهای رودخانه دز یعنی محدوده کشت و صنعت دهخدا نمی رسد. با حجم تخلیه فعلی و میزان آورد موجود تا پایان شهریور هم از حجم مخزن این سد کمتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب تخلیه خواهد شد و تاب آوری سد در مقابل سیلاب که خیلی کم بوده با حجم در حدود ۱۶۰۰ میلیون متر مکعب خیلی کم خواهد شد و با یک یا دو باران سیلاب پایین دست را دچار مشکل خواهد کرد.

وی گفت: در رودخانه کارون پیشنهاد می شود که خروجی سد گتوند علیا با توجه به حجم ذخایر مخازن سدهای بالا دستی(کارون ۴، کارون ۳ و سد شهید عباسپور) و آورد خوب به مخازن این سدها، به حداقل ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه و به شکل ثابت ارتقاء یافته در این حالت ضمن تأمین آب تابستانه برای پایین دست رودخانه مردم آبادان و خرمشهر از کیفیت مناسب آب برخوردار خواهند شد و برای کشت پاییزه هم بیش از ۱٫۲ میلیارد متر مکعب باقی خواهد ماند و تاب آوری سد برای کنترل سیلاب نیز افزایش می یابد. در رودخانه دز هم پیشنهاد می شود دبی خروجی سد دز به ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه ارتقاء یافته و ضمن تأمین ۷۰ متر مکعب برای شبکه دز ۱۵ متر مکعب جهت حل مشکل کیفیت رودخانه کرخه ۷۵ متر مکعب در ثانیه نیز برای تأمین آب رودخانه دز تا محل اتصال به کارون جهت تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت تأمین می شود. ضمنا تاب آوری سد برای دریافت سیلاب نیز افزایش می یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.