کد خبر : 56750
تاریخ انتشار : شنبه 21 تیر 1404 - 8:06

دولت کارگروه ویژه برای احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان تشکیل دهد

دولت کارگروه ویژه برای احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان تشکیل دهد
دولت کارگروه ویژه برای احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان تشکیل دهد
دولت کارگروه ویژه برای احیای پروژه ملی بندر خشک در خوزستان تشکیل دهد
ن دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خواستار تشکیل کارگروهی ویژه از سوی دولت و پیگیری مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای احیای پروژه ملی بندر خشک اندیمشک شد.
شهلا عموری در گفت و گو با ایسنا با گله‌مندی از تأخیر طولانی در اجرای پروژه بندر خشک استان، اظهارکرد: در حالی که استان‌های دیگر مانند تهران با بندر خشک آپرین و یزد با بندر خشک پیشگامان از مزایای این زیرساخت بهره‌مند شده‌اند، پروژه بندر خشک خوزستان همچنان متوقف مانده است.
وی ادامه داد: اندیمشک سال‌هاست به دلیل موقعیت استراتژیک به‌عنوان گزینه اصلی این پروژه مطرح بوده، اما ضعف زیرساخت‌ها، به‌ویژه در بخش ریلی، مانع پیشرفت کار شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه  وزارت راه و شهرسازی امکان‌سنجی احداث بندر خشک در اندیمشک را بازنگری کند، تصریح کرد: در صورت وجود موانع برای راه اندازی بندر خشک اندیمشک ، مناطق دیگری مانند اهواز یا شوش به عنوان جایگزین برای اجرای این پروژه ملی مورد بررسی قرار گیرد.
اهمیت استراتژیک بندر خشک برای خوزستان
عموری با اشاره به پتانسیل‌های خوزستان، اظهارکرد: این استان با دسترسی به بندر امام خمینی(ره) و نزدیکی به کشورهای همسایه مانند عراق، می‌تواند به هاب لجستیکی منطقه تبدیل شود؛ بندر خشک با ظرفیت جابه‌جایی ۳۰ میلیون تن بار در سال، نه‌تنها هزاران فرصت شغلی ایجاد می‌کند، بلکه با انتقال عملیات گمرکی و انبارداری به داخل کشور، ازدحام بنادر دریایی را کاهش داده و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه انتقال کالاها از طریق شبکه ریلی، هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان ترخیص را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد، گفت: وجود اراضی کشاورزی وسیع، سدهای دز، کرخه و بالارود و صنایع موجود، امکان صادرات محصولات را تقویت می‌کند؛ همچنین، پراکندگی مراکز لجستیکی، امنیت زنجیره تامین کشور را از منظر پدافند غیرعامل بهبود می‌بخشد.
محرومیت خوزستان از تسهیلات لجستیکی
عموری با اشاره به تسهیلات جدید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای فعالان اقتصادی، افزود: کشتیرانی اعلام کرده که کالاها با تخفیفات ویژه در بنادر خشک تحویل داده می‌شود تا دسترسی تجار به بارهای ارسالی تسهیل شده و انباشت کالا در بنادر اصلی کاهش یابد. این تسهیلات شامل قیمت‌های رقابتی، تحویل کالا در نزدیک‌ترین بندر خشک، تخفیفات کرایه حمل، قرارداد با شرکت انبارهای عمومی برای تحویل کانتینر و وصول هزینه‌های ترخیص و THC پس از تخلیه در مقصد است.
وی ادامه داد: متاسفانه، خوزستان به دلیل فقدان بندر خشک از این تسهیلات محروم مانده است. این در حالی است که کشتیرانی برای جلوگیری از انباشت کانتینر در بنادر جنوبی، اولویت تخصیص کانتینر و بارگیری را به مشتریان متقاضی حمل سراسری اختصاص داده و مشوق‌هایی مانند Booking Commission،Forwarding Agent Commission و بیمه حمل ارائه کرده است؛ این محرومیت، ضرورت تسریع در احداث بندر خشک در خوزستان را بیش از پیش نشان می‌دهد.
عموری با اشاره به موقعیت اندیمشک، اظهارکرد: اندیمشک با دسترسی به راه‌آهن سراسری، آزادراه تهران-جنوب، فرودگاه دزفول و زمین‌های وسیع، گزینه‌ای ایده‌آل برای بندر خشک بود، اما ضعف زیرساخت‌های ریلی و عدم تأمین به‌موقع منابع، این پروژه را متوقف کرده است.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی باید بررسی کند که آیا این موانع قابل رفع هستند یا خیر؛ در غیر این صورت، مناطق دیگری مانند اهواز با شبکه ریلی و جاده‌ای توسعه‌یافته و بازار مصرف بزرگ، یا شوش با قرارگیری در کریدور شمال-جنوب، می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های جایگزین مطالعه شوند.
توجیه اقتصادی پروژه بندر خشک اندیمشک
عموری با اشاره به توجیه اقتصادی پروژه بندر خشک اندیمشک، گفت: به رغم اینکه در قالب برنامه توسعه ششم کشور برای این پروژه منابع نیز تعیین شده بود اما پروژه پیشرفتی نداشته است.
وی افزود: در برنامه‌ های توسعه کشور ظرفیت‌هایی برای حمایت از زیرساخت‌های لجستیکی پیش‌بینی شده، اما تخصیص ناکافی منابع و نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها، پروژه را به تاخیر انداخته است؛ دولت باید با تشکیل کارگروهی ویژه، موانع را رفع کرده و با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی، این پروژه را اجرایی کند.
عموری تاکید کرد: این پروژه نه تنها برای توسعه اقتصادی منطقه بلکه برای تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های لجستیکی ضروری است و باید توجه داشت به دلیل ماهیت کلی وظایف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک، این وزارتخانه نقش محوری‌تری در این زمینه ایفا می‌کند، اما همکاری تنگاتنگ با سایر دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.