تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲

نشست پیگیری مطالبات قانونی تعاونی های مردمی حوزه کشت و صنعت کارون / کشت و صنعت کارون به تعاونی های مردمی واگذار شود

در واگذاری کشت و صنعت کارون باید تعاونی های مردمی در اولویت باشند.

جمعی از اعضای شرکت های تعاونی مردمی حوزه کشت و صنعت کارون در نشست با رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان به تشریح مطالبات قانونی خود از این کشت و صنعت پرداختند.

آنها می گویند: اراضی آنها توسط شرکت کشت و صنعت کارون تصرف شده است. ما به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون توسط بانک کشاورزی اعتراض داریم و با واگذاری آن به غیر از اهالی منطقه مخالفیم. حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت کارون متعلق به مردم است و بنام شرکت سندی وجود ندارد لذا در واگذاری این کشت و صنعت باید تعاونی های مردمی در اولویت باشند.

به گفته آنها، کشت و صنعت کارون در دهه ۵۰ در زمین های موروثی ما در منطقه دیمچه شوشتر تاسیس شد ولی تاکنون وعده های شرکت مبنی بر اشتغال ساکنین و اهالی شوشتر و گتوند عملی نشده است لذا قصد داریم با راه اندازی تعاونی مردمی نسبت به خرید اراضی و گرفتن حق و حقوق قانونی خود اقدام کنیم. در این خصوص کمیسیون کشاورزی مجلس هم پیشنهاد واگذاری سهام کشت و صنعت کارون را به تعاونی های فراگیر مردمی که در واقع همان مالکان اصلی هستند داده است. در این رابطه تاکنون ۱۵ تعاونی را به ثبت رسانده ایم و مبنای ما هر روستا یک تعاونی است و در آینده نیز اتحادیه را تشکیل خواهیم داد. امیدواریم با تشکیل اتحادیه مردمی که نهادی قانونی است بتوانیم از حق و حقوق مان که پایمال شده است دفاع کنیم.

آنها در ادامه می گویند: تاکنون چند بار فروش شرکت کشت و صنعت کارون توسط بانک کشاورزی به مزایده گذاشته شده است که با تلاش ها، پیگیری ها و ملاقات هایی که با ائمه جمعه، فرماندار و برخی نمایندگان مجلس داشته ایم، این مزایده های غیرمعمول تا این لحظه عملی نشده اند. ما می گوییم چون این اراضی تصرف شده است لذا باید به مردم منطقه واگذار شود.

به گفته اعضای شرکت های تعاونی مردمی حوزه کشت و صنعت کارون، در گذشته امرار معاش اهالی منطقه از همین اراضی بوده است ولی از زمانی که زمین های ما تصرف شده است با مشکلات معیشتی زیادی روبرو هستیم و کسی هم صدای ما را نمی شنود. پرسنل کشت و صنعت کارون از ۱۴۰۰۰ نفر به ۲۰۰۰ نفر رسیده است که بیش از ۷۰ درصد از این ۲۰۰۰ نفر هم بومی منطقه دیمچه نیستند و جوانان منطقه بیکار هستند و از حق قانونی خود محرومند.

آنها می گویند: با تاسیس کشت و صنعت کارون ۴۵ روستای دیمچه به بهانه شهرک سازی ویران شد. از طرفی دامداری، کشاورزی، محیط زیست، مراتع و جنگلهای منطقه هم نابود شد و با مشکلاتی که بوجود آمد زندگی و معیشت ما تحت تاثیر قرار گرفت. اکنون دام های ما حتی آب هم ندارند. انتظار ما این است کسی صدای ما را بشنود و مشکل ما را حل کند. طی سال های اخیر نامه نگاری و مکاتبات زیادی داشته ایم ولی همچنان مشکلات ما پابرجاست. ما به جز حق قانونی خود چیز دیگری نمی خواهیم.

این افراد در این نشست از مجموعه انجمن صنفی کشاورزان خواستند بعنوان صدای کشاورزان از این قشر مظلوم حمایت کرده تا به حق قانونی خود برسند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان هم در این نشست در تایید کم لطفی های صورت گرفته به کشاورزان دیمچه شوشتر خطاب به آنان گفت: شما کشاورزان دارای حق شرعی و عرفی در منطقه هستید و در این شکی نیست.

مسعود اسدی با اشاره به بی مهری های این دولت به جامعه کشاورزان و روستاییان گفت: این دولت عملا تمایلی به حمایت از طبقه مستضعف کشاورزان و روستاییان ندارد این در حالی است که رهبر معظم انقلاب و ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حمایت از تولید ملی و قشر کشاورز و روستایی تاکید دارند.

وی بر لزوم واگذاری بخشی از کشت و صنعت کارون به تعاونی های مردمی بعنوان ذیحقان منطقه تاکید کرد و گفت: تشکیل تعاونی های مردمی یک قدم خوب برای رسیدن به مطالبات اهالی منطقه است. برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاش و پیگیری دریغ نکنید.

وی تاکید کرد: انجمن صنفی کشاورزان از کشاورزانی که حق و حقوق آنها پایمال شده، دفاع و حمایت خواهد کرد.

مسعود اسدی در پایان گفت: باید حقوقتان را از طرق قانونی پیگیری کنید و ما هم در کنار شما هستیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.