تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

جزئیات طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در خوزستان

به دنبال بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستاهایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.

به دنبال بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستاهایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.

 

به گزارش فارس از اهواز، به دنبال شدت گرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستاهایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.

 

بر اساس این گزارش، شکسته شدن سیل بندها، عدم ترمیم و بازسازی آن‌ها در زمان خشکسالی توسط سازمان آب و برق و تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل عمده ایجاد سیلاب در روستاها و زیرآب رفتن مزارع کشاورزی عنوان‌ شده است.

 

اعلام آماده باش به ۸ روستای شوش

 

عدنان غزی فرماندار شوش در رابطه با روستاهای در معرض خطر شهرستان شوش بیان کرد: در حال حاضر هیچ روستایی زیر سیل نرفته است و تمام مشکلات مربوط به سیل بندها مرتفع شده است.

 

وی افزود: تعداد ۸ روستا که احتمال دادیم در صورت آمدن سیل متضرر شوند از آن‌ها خواستیم مواد غذایی و احشام خود را از مسیر سیل دور کنند.

 

فرماندر شوش عنوان کرد: اکنون دو اردوگاه نیز با پیش‌بینی مواد غذایی، پزشک و مجهز شدن به وسایل گرمایشی برای سیل‌زدگان مجهز شدند.

 

غزی با اشاره به روستاهای بخش شاوور که به آن‌ها اعلام آماده‌باش داده شد،گفت: این روستاها شامل: روستاهای خماط، گطش، خلیفه حیدر، کاظ حیدر، بیت نور، یباره، زبید دبات و سیدخلف است؛ در این روستاها تعداد ۸۲۱ خانوار با جمعیت بالغ بر ۵ هزار نفر زندگی می‌کنند.

 

اقدامات پیشگیرانه، نتیجه داد

 

علی بلمچی بخشدار بخش مرکزی اهواز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: از دو هفته گذشته کلیه سیل بندهای بامدژ ترمیم و تقویت شد و اگر در زمان سیل این اقدامات صورت می‌گرفت خسارات جبران‌ناپذیری به مزارع کشاورزی وارد می‌شد.

 

 

 

۱۱ روستای بامدژ در معرض سیل هستند

 

وی با بیان اینکه ۱۱ روستای بامدژ در معرض سیل هستند، افزود: در زمان خشک‌سالی کشاورزان به‌منظور رسیدن به آب، سیل بندها را بازکرده بودند و همین عامل سبب شکسته شدن آن‌ها شده است.

 

بخشدار مرکزی اهواز عنوان کرد: در حاشیه کرخه علاوه بر الهایی، ۴ روستای دیگر در معرض سیل هستند؛ روستاهای مسیر تصفیه نیشکر در حاشیه کارون به دلیل اینکه منازل مسکونی بعد از مزارع قرار دارند خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

 

در استان ما مدیریت پیش‌بینی و پیشگیری مغفول مانده است

 

بلمچی با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر اینکه در نقاط آسیب‌پذیر مانند سید نبی اقدام به احداث سیل بند بتنی نکرده است، گفت: در استان ما مدیریت پیش‌بینی و پیشگیری مغفول مانده و به‌جای آن فقط مدیریت بحران می‌کنیم؛ در زمان وقوع بحران امکانات ما هدر می‌رود چراکه اقدامات اساسی نمی‌توان انجام داد و فقط رفع خطر می‌کنیم.

 

 

 

 

 

روستاهای حاشیه دز با رودخانه فاصله‌دارند

 

محمد حیدری فرماندار دزفول نیز در رابطه با روستاهایی که سیلاب آن‌ها را تهدید می‌کند، اظهار کرد: بین رودخانه و روستاها از گذشته سیل بند وجود دارد اما در اثر خشک‌سالی‌ها، برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه، توسعه شهری و روستایی و… سبب شده ظرفیت طبیعی و استاندارد رودخانه برای خروج آب از آن کاهش پیدا کند و با دبی یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ هم خطرآفرین شود درحالی‌که دز طبق استانداردی که از گذشته برای آن تعریف‌شده با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه نباید مشکلی ایجاد کند.

 

فرماندار دزفول عنوان کرد: به‌جز روستای «بنه عاطی» که شب گذشته آن را جابه‌جا کردیم مابقی روستاها سرجای خود هستند اما به اهالی روستاها هشدار داده شد و در صورت بحرانی شدن اوضاع تمام شرایط و امکانات برای کمک و جابه‌جایی آن‌ها مهیا است.

 

حیدری گفت: کمپ‌ها، سیستم حمایتی، پشتیبانی و لجستیک ما نیز پای‌کار است و مشکل خاصی نداریم.

 

روستاهای حمیدیه در معرض سیل نیستند

 

شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه نیز بابیان اینکه تعداد روستاهای اطراف و بخش مرکزی شهرستان ۶۱ عدد هستند، اظهار کرد: هیچ‌کدام از روستاها و مزارع کشاورزی در معرض سیل نیست و تاکنون خسارتی از سیل ندیدند.

 

 

 

تاکنون موفق به بسته شدن سیل بند روستای آلبوعفری شمالی نشدیم

 

زاهد فردوس پناه معاون سیاسی فرماندار دشت آزادگان نیز در رابطه وضعیت سیل در سوسنگرد، گفت: سیل بندهای ۲۵ روستا را به دلیل اینکه باز شدن مرتب‌ترمیم و مقاوم‌سازی می‌کنیم؛ در حال حاضر در این روستاها مشکلی اهالی را تهدید نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه روستای آلبوعفری زیرآب نرفته است، افزود: البوعفری تنها روستایی است که از ساعت ۳ بامداد امروز تاکنون موفق نشدیم سیل بند آن را ببندیم و اکنون در حال خاک‌ریزی در اطراف روستا هستیم.

 

حدود ۴ تا ۵ روستا در معرض خطر سیل هستند

 

سید قاسم موسوی فرماندار هویزه نیز بابیان اینکه حدود ۴ تا ۵  روستا در معرض خطر سیل هستند، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفت تا حدودی سیل کنترل شد؛ امروز ساعت ۸ صبح  در سیل‌بند ترکیدگی به عرض ۱۵ متر ایجاد شد که با توجه به حجم بالای آب به سمت ورودی شهر رفیع حرکت کرد.

 

وی با اشاره با شدت بارندگی گفت: از استان و شرکت‌های نفتی یکسری تجهیزات درخواست کردیم؛ اما بارندگی کار ما را با مشکل مواجه کرد؛ خسارت زیادی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده است.

 

فرماندار هویزه در رابطه با شکسته شدن سیل بند شط نیسان عنوان کرد: این سیل بند نیست بلکه بستر رودخانه است که به عرض ۱۰ متر باز شده و وارد شهر شده که کار کنترل‌ انجام شد اما هنوز خطر وجود دارد.

 

محمد سبز‌ه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان  پیش‌تر گفته بود:  با تقویت سامانه بارشی طی امروز تا اواخر وقت فردا شاهد بارش باران همراه با رعدوبرق و احتمال تگرگ و وزش باد قابل‌ملاحظه خواهیم بود، بارش در مناطق شمال و شمال شرق حجم بیشتری داشته و در ارتفاعات بارش به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود ضمن اینکه خلیج‌فارس نیز مواج است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.