در آغاز این نشست صمیمانه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ضمن عرض تبریک فرارسیدن سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، حضور مسئولان، مدیران، فرمانداران و فرماندهان نظامی و انتظامی، همچنین شیوخ عشایر را مغتنم شمرد.

مهندس علی زارعی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت عشایر در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، ایشان را مرزبانانی غیور، صادق، بااخلاص و شجاع برشمرد و گفت: عشایر از نگاه مقام معظم رهبری، قشر تولید کننده و مایه برکت برای کشور بوده است و بخش عظیمی از احتیاجات کشور را مهیا ساخته و در بسیاری از مواقع تولیدات ایشان صادر نیز می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با تمیکن از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به امور عشایر و رفع مشکلات ایشان، خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی در منطقه، آمادگی رفع مشکلات عشایر را داریم و به نوبه خود در همه عرصه‌ها در کنار ایشان و یاری رسان این قشر خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در ادامه نشست هم‌اندیشی با شیوخ عشایر منطقه آزاد اروند، جمعی از شعرای عرب به ایراد اشعاری با مضمون اهل بیت(علیهما السلام) و قطعات حماسی، ملی و میهنی پرداختند. امام جمعه خرمشهر دیگر سخنران این گردهمایی بود.

حجت‌الاسلام عادل‌پور، در این نشست با اشاره به فیوضات ماه مبارک رمضان و تاکید بر بهره‌جویی از ظرفیت معنوی شب‌های قدر، اظهار کرد: عشایر مادمملو از نقاط مثبت هستند که این نقاط مثبت باید تقویت و به ایران اسلامی معرفی و شجاعت و ایثار و جانفشانی ایشان بازگو شود.

وی یادآور شد: فرهنگ‌ عشایر به‌طور خاص باید دنبال شده و بر اساس نظام مسائل در این خوص پیش رفت و معاونت فرهنگی سازمان منطقه ازاد اروند باید در این حیطه فعالیت داشته و ایده پردازی نماید.

در ادامه این نشست، فرمانده قرارگاه کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سخنرانی پرداخت.

سردار خادم‌ سیدالشهدا، بیان کرد: خون‌های پاکی در زیر پای ما ریخته شده و اگر نگاه عمیقی به این موضوع داشته باشیم، زیر پای هر شهروند، قطرات خون شهدا وجود دارد که باید مرهون ایشان باشیم.

وی با بیان اینکه عشایر غیور باید برای برقراری امنیت، دست در دست هم دهند، گفت: با تعامل و همکاری می‌توانیم اقتصاد منطقه را ارتقا ببخشیم.

فرمانده قرارگاه کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به شعار سال مطابق با بیانات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در بحث تولید، توزیع و صادرات خرما عشایر نقش تعیین کننده ای دارند و ما نیز در بحث لایروبی انهار، یاری رسان ایشان خواهیم بود.

خادم سیدالشهدا یادآور شد: مسئولان و نمایندگان مردم باید در تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در منطقه و افزایش آمار اشتغال کوشا باشند.

در بخش دیگری از این نشست، جمعی از شیوخ عشایر عرب منطقه، با حضور در پشت تریبون، به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و ارائه پیشنهاد و انتقاد در خصوص مسائل بوم منطقه پرداختند. در پایان این نشست، شیوخ عشایر عرب حاضر در این گردهمایی بزرگ، به پاس مجاهدت‌ها، ایثار و خدمات ارزنده ایشان به انقلاب اسلامی، از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ائمه جمعه، فرمانداران دو شهرستان و فرماندهان نظامی و انتطامی منطقه تجلیل شدند.