تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

با دکتر سید فواد آلبوشوکه در باب انتخابات مجلس شورای اسلامی

با دکتر سید فواد آلبوشوکه در باب انتخابات مجلس شورای اسلامی
یکی از ضرورت‌های زندگی و نظام اجتماعی انتخاب اجتماعی ( social choice) است یعنی گروهی از افراد اجتماع باید گزینه یا گزینه‌هایی را برای انجام وظایفی تعریف‌شده انتخاب کنند عوامل متعددی در چگونگی انتخاب افراد اثرگذارند ازجمله؛ لزوم داشتن شناخت و معرفت نسبت به گزینه‌ها، محدودیت گزینه‌ها ازنظر کمی، محدودیت نوبت‌های انتخاب و روش معمول در انتخاب اجتماعی نیز رأی‌گیری است.

آفتاب کارون:

یکی از ضرورت‌های زندگی و نظام اجتماعی انتخاب اجتماعی ( social choice) است یعنی گروهی از افراد اجتماع باید گزینه یا گزینه‌هایی را برای انجام وظایفی تعریف‌شده انتخاب کنند عوامل متعددی در چگونگی انتخاب افراد اثرگذارند ازجمله؛ لزوم داشتن شناخت و معرفت نسبت به گزینه‌ها، محدودیت گزینه‌ها ازنظر کمی، محدودیت نوبت‌های انتخاب و روش معمول در انتخاب اجتماعی نیز رأی‌گیری است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین انتخاب به شیوه رأی‌گیری واقعی در کشور تجربه شد و مردم رهاشده از بند نظام دیکتاتوری برای حضور آگاهانه درصحنه سیاسی کشور و رغم زدن سرنوشت جامعه، احساس وظیفه کرده و نوع نظام حاکم بر جامعه (جمهوری اسلامی)، نمایندگان خود را برای خبرگان قانون اساسی و خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهوری و … را انتخاب کردند و انتخابات را در بازه‌های زمانی که قانون پیش‌بینی کرده، بارها و بارها تاکنون تکرار کرده‌اند.
مردم در همه‌پرسی قانون اساسی، خواستار جاری و ساری شدن آموزه‌های الهی اسلام در قوانین و مقررات حکومتی شدند، خواستار شرایطی شدند که در آن انسان باارزش‌های والا و جهان‌شمول اسلامی پرورش یابد، زمینه‌های تشکیل امت واحده اسلامی فراهم گردد، هرگونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی نفی گردد، استقلال مردم تضمین شود و صالحان عهده‌دار اداره مملکت گردند و ضابطه‌های مدیریت اجتماعی برمدار قرآن و سنت و با نظارت جدی و دقیق اسلام شناسان عادل و پرهیزگار تنظیم گردد و زمینه مشارکت مردم در تمام مراحل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز فراهم شود تا آحاد اجتماع دست‌اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء جامعه باشند.
ارزش‌های انسانی و اسلامی تأکید می‌کنیم که اگر چنین شود مصالح عمومی و عزت ایران اسلامی تأمین و مسیر تعالی و توسعه هموار خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی قوه قانون‌گذاری است و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و مسیر حرکت دولت و ملت را تعیین می‌کند و دو وظیفه عمده و مهم دارد:۱- وظیفه قانون‌گذاری ۲- وظیفه نظارت جهت یادآوری جایگاه مهم و قدرت عظیم و اختیارات وسیع مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و اختصاصات آن به‌اختصار اشاره می‌کنیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بارأی مردم برای دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند و مذاکراتش علنی است و گزارش کامل آن باید از رادیوپخش و از روزنامه رسمی منتشر شود.
اصول ۷۱ و ۷۶ قانون اساسی، اختیارات عام و بدون حدوحصر و وسیع مجلس را بیان می‌کنند که مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند و حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.
تصویب لوایح عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، گرفتن و دادن وام‌ها یا کمک‌های بلاعوض داخلی و خارجی از طرف دولت، از اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی است.نمایندگان مجلس حق‌دارند در همه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کنند و در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند.
رأی اعتماد به هیات وزیران از دیگر حقوق مجلس است .
نماینده می‌تواند از رئیس‌جمهور و وزرا سؤال کند و آنان موظف‌اند در مجلس حضور یافته و پاسخگوی سؤال نماینده باشد.استیضاح هیات وزیران یا هریک از وزرا از دیگر اختیارات مجلس شورای اسلامی است و درصورتی‌که هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح رأی نیاورد عزل خواهد شد.
درصورتی‌که حداقل یک‌سوم نمایندگان مجلس استیضاح رئیس‌جمهور را خواستار شوند، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و توضیحات لازم را ارائه دهد و درنهایت اگر دوسوم نمایندگان رأی به عدم‌کفایت او دهند مفاد اصل یکصد و ده قانون اساسی در خصوص او اعمال خواهد شد.مجلس جایی است که در آن به شکایات مردمی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه رسیدگی می‌شود.
ملاحظه می‌فرمایید که تصمیم‌گیری مجلس در ابعاد وسیعی از امور مملکتی بسیار بااهمیت و سرنوشت‌ساز است و می‌طلبد تا مردمی که می‌خواهند چنین قدرت عظیم قانونی را با انتخاب نماینده در اختیار وی قرار دهند و سرنوشت خود و جامعه را به او بسپارند در رأی خود دقت کنند و شایسته‌ترین فردِ مورد وثوق و اعتماد را که بتواند با وضع قوانین صحیح و عادلانه، حقوق مردم را حفظ کند، انتخاب نمایند.
کسی و یا کسانی شایسته رأی مردم هستند که علاوه بر تخصص ، شایستگی و دانش مخوری باید به خدمت بدون منت به خلق بیاندیشند، به اعتقادات دینی و به به‌کارگیری آموزه‌های الهی در وضع قوانین و روابط اجتماعی متعهدند و برای ملتی که او را بر مسند مجلس می نشاند احترام و ارزش قائل‌اند.امام علی (ع) افراد شایسته‌ی مسئولیت‌ها در نظام اسلامی را دارای سه ویژگی می‌داند و توصیه می‌نماید افرادی را به امور مملکتی بگمارید که دارای «تقوا، دانش و سیاست » باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.