تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۱۷

بیمه تامین اجتماعی و کشاورزان / صادق قنواتی – رئیس شعبه یک تامین اجتماعی اهواز

بیمه تامین اجتماعی و کشاورزان / صادق قنواتی – رئیس شعبه یک تامین اجتماعی اهواز

کارگرانی که در بخش کشاورزی اشتغال دارند نیز مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند.

نظر به اینکه در راستای تعامل با شرکای تامین اجتماعی و راهنمایی کارگران و کارفرمایان در خصوص آشنایی با مقررات تامین اجتماعی و نحوه برخورداری از خدمات سازمان مقرر گردید مطالبی مفید و کاربردی در نشریه کشاورزیار توسط آقای قنواتی رئیس شعبه یک تامین اجتماعی اهواز مطرح گردد. چون ابتدا نحوه اقدام و تحت پوشش قرار دادن کارگران نزد سازمان تامین اجتماعی مورد نیاز و ضرورت دارد لذا در این شماره مطالب در خصوص مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده، وظایف کارفرمایان بخش کشاورزی، وظایف کارگران و وظایف نظام صنفی کشاورزی مطرح می شود. نکته: کلیه مواد قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر روابط کارگران بخش کشاورزی حاکم است بر همین اساس کارگرانی که در بخش کشاورزی اشتغال دارند نیز مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند.

الف: مدارک مورد نیاز هنگام تشکیل پرونده که توسط کارفرما می بایست ارائه گردد: ۱- معرفی نامه از نظام صنفی کشاورزی ۲- تصویر برابر اصل پروانه فعالیت معتبر که از سوی نظام صنفی صادر می شود ۳- تصویر شناسنامه و کارت ملی کارفرما ۴- تصویر شناسنامه و کارت ملی کارگر ۵- کروکی زمین کشاورزی که حدود و ثغور آن مشخص باشد و تهیه و نقشه GPS زمینهای کشاورزی و تایید توسط کارشناس ذیربط نظام صنفی شهرستان ۶- تصویر برابر اصل سند زمین کشاورزی یا اجاره نامه معتبر که در کمیسیون املاک نظام صنفی کشاورزی تهیه شده باشد ۷- چنانچه کارفرمای زمین کشاورزی فوت شده باشد پس از انحصار وراثت و تعیین یکی از اعضاء به عنوان وکیل کارفرما و پروانه فعالیت نیز به نام وکیل مشخص شده صادر شود و بعد از آن کارفرمای قانونی وی شناخته می شود ۸- چنانچه زمین کشاورزی به صورت نصفه کاری یا شریک کاری و سهم بری به احدی واگذار شود تصویر و مدارک صادره تحویل سازمان گردد ۹- تکمیل فرم تنظیم شده از سوی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اعلام نشانی محل سکونت شاغلین و تغییراتی که در شاغلین حین کار بوجود می آید.

ب: وظایف کارفرمایان بخش کشاورزی: ۱- ارسال اسناد و مدارک لازمه فوق الذکر طی نامه مبنی بر درخواست بیمه نمودن کارگران ۲- قبل از به کار گماردن ترتیب معاینه پزشکی و آزمایشات جهت تمامی آنها در راستای ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی را بدهند ۳- اخذ کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی ۴- در راستای ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه شدگان و همچنین دفاتر و مدارک لازم در موقع مراجعه بازرسان سازمان تامین اجتماعی در اختیار آن بگذارند ۵- ارسال صورت مزد ( لیست افراد شاغل ) به سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه به حساب سازمان حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد که توصیه می شود جهت جلوگیری از احتساب جرائم در اثر فراموشی و همچنین استفاده از معافیت سهم دولت به صورت ماهیانه ارسال شود ۶- هنگام استخدام کارگر جدید اعلام موضوع به سازمان تامین اجتماعی و در صورت ترک کار درج ترک کار در لیست های ارسالی ماهیانه ۷- در صورت حادثه ناشی از کار در کارگاه تهیه فرم گزارش حادثه از سازمان تامین اجتماعی و تکمیل و تحویل آن ظرف حداکثر سه روز اداری از تاریخ وقوع حادثه ۸- رعایت حداقل دستمزد روزانه که بصورت هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می شود و همچنین سایر مزایای مشمول کسر حق بیمه در لیستهای ارسالی ۹- درج دقیق شغل در لیستهای ارسالی ماهیانه ۱۰- در صورت ماموریت یا مرخصی کارگران تنظیم برگ معتبر ماموریت و مرخصی و نگهداری و ارائه هنگام مراجعه بازرسان سازمان تامین اجتماعی ۱۱- تمدید سالیانه پروانه فعالیت نزد نظام صنفی کشاورزی ۱۲- در راستای تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون کار با توافق کارگران یا نماینده قانونی آنان ساعت کار در شبانه روز با توجه به کار، عرف و فصول مختلف تنظیم نموده و نسخه ای از آن را به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند ۱۳- تکمیل فرمت لازم اعلام نشانی محل سکونت شاغلین و هنگام ارسال اولین لیست تحویل سازمان گردد و در صورت تغییرات در افراد شاغل فرمت مجددا تکمیل و تغییرات اعلام گردد ۱۴- تکمیل فرمت ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی.

ج: وظایف کارگران: ۱- اخذ شماره بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی چنانچه تاکنون شماره بیمه ای اخذ نکرده باشد و برای بار اول تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می شوند ۲- ارائه شناسنامه و کارت ملی افراد تحت تکفل جهت نامنویسی آن در سیستم برای ارائه خدمات از جمله صدور یا تمدید دفترچه درمانی ۳- رعایت مقررات و ضوابط کارگاه و حفاظت فنی و بهداشت کار ۴- خودداری از استفاده از مزایای دفترچه درمانی خود و افراد تحت تکفل توسط افراد غیر یا اشخاص ثالث با توسل به تقلب و چنانچه رعایت نشود محکوم به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده به سازمان و در صورت تکرار به حبس جنحه ای از ۶۱ روز تا شش ماه محکوم خواهند شد.

د: وظایف نظام صنفی کشاورزی: ۱- صدور پروانه فعالیت برای عضو صنفی ۲- اعلام گواهی آبی بودن اراضی کشاورزی و مکانیزه بودن فعالیت کشاورزی هر عضو صنفی و از ارسال کشاورزی اراضی دیم به سازمان تامین اجتماعی جدا خودداری گردد ۳- بر اساس سطح زیر کشت و نوع کشت تعداد کارگرانی که می توانند در کارگاه اشتغال داشته باشند را ضمن رعایت حد نصاب به سازمان تامین اجتماعی اعلام نمایند ۴- اجاره نامه می بایست در کمیسیون املاک نظام صنفی کشاورزی تنظیم و کپی برابر با اصل آن تحویل سازمان تامین اجتماعی گردد. ضمناً اجاره نامه ها می بایست دارای شماره و تاریخ بوده و میزان هکتار در سند اجاره نامه مطابقت داشته باشد ۵- کارگرانی که سن آنها از ۵۰ سال بیشتر است نظام صنفی متعهد می گردد طی نامه ای جداگانه موضوع تایید اشتغال وی را به تامین اجتماعی اعلام نمایند ۶- ملزم نمودن نظام صنفی که هر عضو صنفی نسبت به تهیه نقشه GPS زمینهای کشاورزی که حاوی کلیه مشخصات سجلی کارفرما، مشخصات و مختصات کروکی زمین کشاورزی و نیز وضعیت جغرافیایی آن و آدرس دقیق محل ( حدود و ثغور) و مهر و امضای کارشناس ذیربط و نظام صنفی شهرستان باشد ۷- تایید فرمت تنظیم شده از سوی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اعلام نشانی شاغلین در کارگاه کشاورزی که توسط کارفرما تکمیل می شود و هنگام ارسال اولین لیست کارفرما و همچنین تغییرات شاغلین اعلام می گردد ۸- اعمال مجازاتهای تعیین شده در ماده ۲۹ آئین نامه اجرای قانون نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی برای کارفرمایان متخلف ۹- ملزم کردن کارفرمایان کارگاه های کشاورزی نسبت به انجام تکالیف مندرج در مفاد قانون تامین اجتماعی ۱۰- اخذ گواهی عدم بدهی از سازمان تامین اجتماعی هنگام صدور یا تمدید پروانه فعالیت با ذکر کارفرما ( بهره بردار) قبلی و فعلی کارگاه ( طی فرمت تنظیم شده )

صادق قنواتی – رئیس شعبه یک تامین اجتماعی اهواز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.