کد خبر : 55955
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

فعالیت مشاوران املاک خوزستان خارج از سامانه کاتب غیرقانونی است

فعالیت مشاوران املاک خوزستان خارج از سامانه کاتب غیرقانونی است
فعالیت مشاوران املاک خوزستان خارج از سامانه کاتب غیرقانونی است
فعالیت مشاوران املاک خوزستان خارج از سامانه کاتب غیرقانونی است
 رییس کل دادگستری خوزستان ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی مشاوران املاک در استان گفت: فعالیت مشاوران املاک با راه‌اندازی سامانه “کاتب” ساماندهی شده و فعالیت خارج از این سامانه غیرقانونی است.
به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا علی دهقانی در نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی استان در محل دادگستری استان بیان کرد: بنگاه‌های معاملاتی پس از ایجاد تفاهم میان خریدار و فروشنده، مفاد قرارداد را وارد سامانه‌ کاتب کرده و تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی انجام خواهد شد.
وی افزود: در این قانون الزاماتی برای معاملات صورت گرفته پیش از الزام اجرای آن دیده شده که مردم می‌توانند معاملات خود را پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مهلت مشخص در این سامانه ثبت کنند.
اداره کل صمت و تعزیرات حکومتی خوزستان طی سال‌های اخیر نظارت بر مشاوران املاک استان را برای جلوگیری از تخلف افزایش داده‌اند.
دهقانی ادامه داد: اجرای این قانون که با اهداف مشخص و برای ساماندهی معاملات نسبت به اموال غیرمنقول تدوین شده، لازم‌الاجراست و دارای مزایای بسیاری است که نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی و توجیه افکار عمومی دارد.
وی ادامه داد: همچنین الزاماتی برای دستگاه‌های مختلف در جهت تسریع در فرآیند اجرای این قانون در نظر گرفته شده است که این موضوع نیز با نظارت و آموزش‌های مستمر محقق می‌شود.
حدنگاری؛ راهی برای جلوگیری از تخلفات معاملاتی
دهقانی گفت: طبق قانون حد نگاری صدور سند مالکیت برای تمامی اراضی ملی، دولتی و شخصی الزامی است.
طبق اعلام دادگستری خوزستان ۹۹ درصد اراضی ملی و بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی خوزستان حدنگاری شده است.
وی با بیان اینکه تثبیت مالکیت به انجام معاملات رسمی کمک می‌کند، افزود: استان خوزستان در اجرای قانون حدنگاری عملکرد مطلوبی داشته و دستگاه‌های متولی باید نسبت به اجرای کامل طرح حدنگاری اهتمام کنند.
رییس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول نقش قابل توجهی در مدیریت بازار املاک و جلوگیری از تخلف و تشکیل پرونده قضایی دارد و کمک قابل توجهی به دولت برای وصول مالیات از معاملات اموال غیرمنقول خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در این نشست مصوب شد کمیته‌ای متشکل از مدیران واحدهای قضایی و ستادی، قضات باتجربه، کارکنان و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مربوطه با هدف استفاده حداکثری از نظرات و پیشنهادات موثر در پیگیری و رفع موانع پیش روی اجرای این قانون تشکیل شود.
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان پیش از این اعلام کرد؛ در راستای اجرای قانون حدنگاری، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ فقره سند مالکیت تک برگ برای اراضی دولتی خوزستان صادر شده است.
قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال لازم الاجرا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.